גלות וגאולת הארץ דור שני - ייצוג אמנותי של המפגש בין פרט לקבוצה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6197
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

המחקר ההיסטורי העוסק במפגש בין ניצולי השואה לבין הצבר הישראלי בשנות החמישים מעלה מערכת יחסים טעונה בין דמות הקורבן הגלותי לבין הלוחם הישראלי. במשך השנים הראשונות להקמת המדינה נדרש מהניצול להדחיק את זהותו הגלותית כתנאי להשתלבותו בחברה הישראלית החדשה והביטוי היחידי שהורשה היה במסגרת הנצחה וסיפורי זיכרון מטעם הרשויות. במקביל, גם האומנות שעסקה בייצוג השואה התמקדה בתיאור הזוועות מהמחנות והנצחת הנרצחים, תיאור שהתאים לרעיונות הציונות בדבר קיומה ההכרחי של מדינת היהודים. השואה נתפסה כעונש לעם שאין לו מדינה ובית משלו.
בעבודה זו אנסה לבדוק את הייצוג האומנותי של מפגש זה כפי שהוא מיוצג בעיניו של הדור השני לניצולים. הדור שגדל עם הורים ניצולי שואה וזיכרונותיו הם למעשה עדות לאותו מפגש.
במסגרת הבדיקה אנסה לענות על השאלות העוסקות בייצוג המפגש בהקשר להתקבלות השואה בחברה הישראלית ובהקשר לייצוג אומנותי של השואה. בנוסף, אנסה לענות האם ייצוגו של הדור השני מעמיד תפישה חתרנית או תומכת ברעיון הציוני? כמקרה בוחן, בחרתי את קובץ הסיפורים "למה לא באת לפני המלחמה?" מאת ליזי דורון, בת יחידה לניצולת שואה שכתבה את זיכרונותיה כסיפורים אומנותיים.
בנוסף, התייחסתי למאמרים העוסקים בהתקבלות השואה בחברה הישראלית וייצוגה האומנותי. תוכן עניינים מבוא
1.
רקע היסטורי      א. החמצת המפגש בין הניצולים לבין המשלחת מישראל –..2
     ב. יחס דו ערכי לשארית הפלטה עד שלילת הגולה –.3
     ג. קשר השתיקה בין הפרט לקולקטיב –..5
     ד. תיעוד זיכרונות החיים מ"שם" …6
2 .
ייצוג אומנותי     א. אומנות אידיאולוגית – דמות הצבר הלוחם .7
    ב.  מתיעוד זכר הקורבנות לייצוג אומנותי -..8
3 .
הזדהות וקונפליקט – ייצוגו של הדור השני     א. "למה לא באת לפני המלחמה?"- ליזי דורון .9
    ב. הזדהות עם האתוס הציוני- מפגש סמוי -..10     ג. קונפליקט עם האתוס הציוני –מפגש גלוי -13
4 .
מפגש חתרני     א. שבירת הקשר בין אדם לבין אדמה –…20     ב. ייצוג אמנותי חתרני -21
סיכום -..24
ביבליוגרפיה 26
**העבודה בפונט 14