תורת המשחקים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4527
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא:
מדע המדינה הוא תחום החוקר את הפוליטיקה ועוסק במבנה של חברות גדולות, על בסיס ההגדרה המודרנית של מדינה. מדע המדינה מתמקד הן ביחסים בתוך המדינה כפי שנקבעים על ידי הממשל, והן באופן רחב ביחסים שבין מדינות, שנהוג לכנותם יחסים בינלאומיים. לפיכך, למדע המדינה נגיעה לתחומים רבים, כיוון שהוא עוסק בקביעת מדיניות חברתית, משפטית, כלכלית ובשורה רחבה של נושאים אחרים המשפיעים על אזרחי המדינה, ביטחונם ורווחתם.
הגדרה נוספת למדע המדינה: חקר התגבשות העוצמה והתחלקותה.
בפוליטיקה קיימים אינטרסים רבים שלעתים מנוגדים זה לזה, ותהליך קבלת ההחלטות מושפע מתהליכים אלו. לכן, יש הרואים את מדע המדינה כדוגמה מעשית של תורת המשחקים.
מדע המדינה אומד את הצלחת הממשל והמדיניות אותו הוא מכתיב בשורה של תחומים ספציפיים, על ידי בחינה של גורמים רבים כדוגמת : משפט, רווחה חומרית ושלום. בעוד שהיסטוריונים בוחנים את העבר ומנסים להסבירו, אנשי מדע המדינה מנסים להבהיר את מצב הפוליטיקה העכשווית ולחזות את השלכותיה על העתיד.
מדע המדינה הוא מדע מורכב, מאחר שהוא מכיל בתוכו קבוצות רבות המשתתפות בתהליך הפוליטי, בין אם הציבור, מדינאים ופוליטיקאים, קבוצות אינטרס, אנשי תקשורת המשפיעים על דעת הקהל ורבים אחרים.
בעבודה זו נבחן את עיקרי הגישה הרציונאלית בהתמקדות על תורת המשחקים ובנגזר ממנה: "דילמת האסיר".
בעבודה זו אציג את עיקרי הגישה הראציונאלית ואף את הביקורת עליה. אציג גם נקודות החוזק ואת נקודות החולשה של הגישה כמו כן אציג את אחד המודלים אשר משמשים את הגישה. המודל שנבחר בעבודה זו הוא : תורת המשחקים וכנגזר מתורת המשחקים בחרתי ב"דילמת האסיר".
בעבודה בחרתי את פלישתה של עיראק לכווית (1990) כאירוע לניתוח וניתחתי אותו בהתאם לדילמת האסיר ובהמשך דנתי במידת ההתאמה של המודל אל האירוע בו בחרתי.
תוכן עניינים:
מבוא:. 3
חלק א' – רציונאליות ופוליטיקה. 3
הגישה הרציונאלית:. 3
חלק ב' – בחירת אירוע והצגת ניתוח אפשרי. 3
הצגה של האירוע הנבחר:. 3
הפלישה העיראקית לכווית. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
הצגת היבטים שונים לניתוח האירוע לפי המודל:. 3
שאלת ההתאמה (רלבנטיות ותרומה להבנת האירוע) של הגישות ללימוד הנושא. 3
סיכום:. 3
ביבליוגרפיה:. 3