היבטים מוסריים בפרסום המופנה לילדים - פרה סמינריון מוסר ועסקים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3416
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

ילדים כיום מהווים כרבע מאוכלוסיית המדינה ומכאן שיש להם נתח נכבד באוכלוסיה הצרכנית בישראל. בנוסף, לילדים כיום יש כח קניה גבוה, המתבטא גם בקניות ישירות שלהם וגם ביכולת שלהם להשפיע על הוריהם. כוח ההשפעה הכולל של הילדים הוא שמניע משווקים רבים לשים את עינם על הילדים ולכוון אליהם אסטרטגיות שיווקיות במישרין. אף אם הילדים אינם יכולים להוציא את הכסף בעצמם, הם מומחים בנדנוד עד שהם מצליחים להשיג מהוריהם מה שהם רוצים. ההשקעות בפרסום לילדים ונוער בישראל כיום עומדות על כ-200 מיליון ש"ח. עיקר המשאבים מופנים לפרסומות טלוויזיוניות. הטלוויזיה מהווה את הפלטפורמה היעילה והנגישה ביותר מבחינת המפרסם. בין היתר משום שילד בישראל מתחיל לצפות בטלוויזיה כבר בגיל 18 חודשים וצופה  בממוצע כ-3 שעות ביום. מצד החברות המפרסמות, שיווק לילדים הנו בעל תועלת רבה לא רק בטווח המיידי אלא גם ברכישתם כצרכנים עתידיים שכן הילדים של היום הינם הצרכנים הבוגרים של מחר.
השאלות המרכזיות בנוגע לילדים ופרסומות הם: מה הידע וההבנה של הילדים באשר לפרסומות בטלוויזיה וכן מהי השפעת הצפייה בתכני הפרסומות על הילדים. מחקרים שבוצעו בנושא זה בחנו בין השאר את יכולת ההבחנה של הילד בין תוכנית לפרסומת בגילאים השונים, את מידת ההבנה של הילד בכוונת השכנוע של הפרסומת ואת מידת ההכרה בהטיה ובחוסר אמינות בפרסום. ממצאי המחקרים  השונים מצביעים על העובדה שלילדים אין כלים מפותחים דיים לבקר, לסנן ולשפוט מידע המוצג להם על-ידי המשווקים, ולכן קיים חשש גבוה במיוחד שהם יקבלו את ההבטחות שבפרסום באופן שגוי. הידע וההבנה של ילדים את הפרסום מתרחש צעד אחר צעד ומתחיל מיכולת הבסיסית להבחין בין פרסומות לתכנים, הבנה  שלפרסומת יש תוכן שכנועי שנלווית לו הטיה או אי אמיתות וסופו הבנת פרטי הפרסומת הכוללים טקטיקה של מכירה ורמה של סקפטיות מצד הצופה. לאור ממצאים אלו, הדיון בהיבט המוסרי של הפרסום המופנה לילדים מקבל חשיבות רבה ויותר מדינות וגופים דנים בו.
עבודה זו מתמקדת בשאלה: האם פרסום המופנה לילדים מהווה התנהגות בלתי מוסרית מצד החברה המפרסמת ?  תוכן העניינים
מבוא –..  3
ההיבט הכלכלי –…  4
ריסון המערכת העסקית   6
ההיבט המוסרי –…  9
דיון ומסקנות
 11
סיכום –.
13
ביבליוגרפיה …14