בקורס תקשורת המונים - עבודה קדם סמינריונית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2677
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

קורס: תקשורת המונים (10532)                ממן – 13 – עבודה קדם סמינריונית תשובה מס' 1:
תוכני התקשורת כמשקפות תפיסות עולם שליטות סעיף א:
1. אידיאולוגיה תרבותית:
אידיאולוגיה היא הקטגוריה המושגית החשובה ביותר בחקר התרבות. אידיאולוגיה מתפקדת כמכשיר לייצוג כוזב של המציאות הממשית ולהסוואת כל מאבק פוליטי.
המודלים שאימץ חקר התרבות בנוגע אליה בשנות ה-70 היה מידת מדרשו של "אלתוסר" שהיה פילוסוף צרפתי וזיהה פיתוחים מרכזיים בעמדה המוקסיסטית כלפי התרבות והאידיאולוגיה.
מודלים אלו הציגו את האידיאולוגיה כדטרמיניסטית ומכאנית, ככוח כל יכול.
בסוף שנות ה-80 השתנתה התפיסה בעקבות תיאורית ההגמוניה של "ג'רמשי וויליאמס" (1991) המתאר את ההגמוניה כדבר פחות מופשט ויותר מהותי מהאידיאולוגיה והיא מושגת בעיקר על ידי גיוס הסכמה פעילה של המעמדות והקבוצות הכפופים לה. וויליאמס (1991) בהסתמך על ג'רמשי טוען כי בכל חברה בכל זמן מסוים יש מערכת מרכזית של מנהגים, משמעויות וערכים דומיננטיים שאינם מופשטים בלבד אלא הם מאשרים זה את זה ומבנים ומנחים אורחות חיים.
טרנר, הרחיב את ההתייחסות להגמוניה בנושא התקשורת על ידי הצגת טיעונו של הול (1981) כי אמצעי התקשורת באופן פועלם בהצגת האידיאולוגיה על מסרים תקשורתיים היא מחיקת "עצמה" באופן המאפשר למסרים להיראות כמוצגים טבעיים וספונטאניים של המציאות, הול מכנה תופעה זו "אפקט המציאות" (THE RALITY EFFECT).

2 . תקשורת כהעברה ותקשורת כהתכנסות – ג'יימס קארי תכני התקשורת מייצגים תרבות של חברה מסוימת המילה תרבות נועדה לאפיין מערכת של ערכים וסטנדרטים הבאים לידי ביטוי בתוצרי תרבות קנוניים, במילים אחרות תרבות על פי תפיסה זו היא תרבותן של האליטות.
הדרך שבה משקפים תוכני התקשורת תפיסות עולם שליטות: האחת – תפיסה של התקשורת כהעברה, תפיסה זו המוכרת והמקובלת יותר במדעי החברה רואה את התקשורת ככלי לשליטה במרחב או ככלי לסיפוק צרכים. התפיסה השנייה – היא תפיסת תקשורת כהתכנסות, חוקרים הבוחרים בתפיסה זו יבקשו להתייחס אליה כמערכת של ייצוגים המסייעת לבני אדם ליצור ולחיות את מערכת הכללים שעל פיה פועלת החברה בהם הם חיים על פי תפיסה זו בני אדם …