נושאים נבחרים בהבנת הקהילה היהודית בארה"ב

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4214

תקציר העבודה

נושאים  נבחרים  בהבנת  הקהילה  היהודית  בארצות  הברית שאלה 1
מהם  המאפיינים  העולים  ממאמריהם של יונתן סרנה  ושמואל  היילמן  לגבי  ציביון  החיים היהודיים של הקהילה היהודית האמריקאית ? .
יונתן סרנה במאמרו -"אתגרים מבניים להמשכיות יהודית" מתייחס לאתגרים ולבעיות שהקהילה מתמודדת איתם כיום בהשוואה לעבר – בשנות ה- 50 היהודים התמודדו עם בעיות של שרידות יהודית, מצוקת היהודים ותגובתם הייתה בעלת עוצמה ויעילות והמאבק לשרידות הוא שחישל את יהודי אמריקה . בשנות ה- 90 היהודים מתמודדים  עם בעיות של ההמשכיות היהודית,  ישנו איום תרבותי ורוחני על המשך היהודיות בארה"ב  ,כדי לחזק את תחושות האתניות היהודיות ,ולהטמיע את החשיבות של הקהילה ואת הקשרים היהודיים הוקמו מוסדות חינוך יהודיים ,עיתונים, ובתי חולים יהודיים  ,אבל  הפעולות שנקטו היהודים כדי לשמר את יהדותם ולהבטיח את ההמשכיות היהודית כשלו והתגלו כמוגבלות ביעילותם , האתגרים שהפריעו להמשכיות היהודית היו הקיטוע וההתפצלות של קבוצות וארגונים יהודיים שהתקשו לקבוע סדר יום אחיד , החיסרון במשאבים כספיים הקשה על מימון ואחזקת כל הארגונים וסיבה נוספת היא המתחים בקהילה היהודית וריבוי הכוחות של אי הסכמה ואי המשכיות דבר שהביא לריבוי מחלוקות  כגון : הקמת 3 תנועות גדולות של הרפורמים ,האורתודוכסים והקונסרבטיבים . לטענת סרנה  הפרדוקס ההיסטורי הוא שככל שחזו שהיהודים לא ישרדו וככל שהקשו עליהם כך גבר האתגר והרצון לפעול כדי להפריך את העניין.
עניין נוסף שהפריע להמשכיות  היהודית לדעת סרנה הוא האקלים האינטלקטואלי השונה שבו התקיימו הדיונים ,אם בעבר דיברו על יהדות כיעוד כעת מדברים על יהדות כבחירה , היהודיות עפ"י מוצא הייתה מתוך אמונה שאנחנו "עם ניבחר" ,והיא קבועה וחלק בלתי נפרד מאיתנו עד כדי זיקה של יהודים באמצעות קשרי דם ,ואילו כעת –
***העבודה ללא מקורות