סמינריון בכלכלה בנושא קבוצות רכישה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7159
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תקציר בתקופה האחרונה אנו ערים לתופעה שנקראת קבוצות רכישה – תופעה שצוברת תאוצה גדולה מאוד בשנים האחרונות ומאוד אקטואלית בימינו. קבוצת רכישה זוהי קבוצה אשר בה מתאגדים יחדיו משקיעים המעוניינים לרכוש מוצר כלשהו במשותף. ישנם מצבים שהדבר אינו מסתכם רק בקניית המוצר, אלא המשקיעים נכנסים יחדיו לפרויקטים מסוימים.
תחילה נגדיר מהי קבוצת רכישה, באלו תחומים אנו יכולים לראות אותה ומה היקפה. את קבוצות הרכישה אנו יכולים לפגוש בחיי היומיום, מקניית דבר קטן כלשהו במרוכז ע"י מספר אנשים יחדיו ועד הקמת פרויקט בנייה גדול, וזאת כמעט בכל תחומי החיים, אם בעבודה (ועדי עובדים שרוכשים במרוכז),בלימודים (קניית עזרי לימוד במרוכז) ובעסקים (קניית מוצרים והקמת פרויקטים). בעבודתנו אנו ננסה לחקור ולבדוק את הגורמים הכלכליים המשפיעים על קבוצות הרכישה בשוק הנדל"ן.
נבדוק מדוע תופעה זו מתרחשת ומדוע היא צוברת תאוצה בשנים האחרונות – מהו הצורך שגורם לאנשים, שלפעמים הם גורמים ללא השפעה גדולה, לחבור יחדיו למיזם או פרויקט גדול ולהשקיע מכספם שלהם. סביר להניח שבאופן עצמאי אנשים אלה לא היו יכולים ליזום מיזם או פרויקט כזה לבד, הן בשל מורכבות העסקה והן בשל היקף ההשקעה הגדול. מדוע אנשים מוכנים לחבור לאנשים שיכול להיות מעולם לא פגשו ולהשקיע איתם ביחד כספים. במהלך העבודה נשים דגש גם על ההשפעות של קבוצות הרכישה על שוק הדיור בארץ, נבדוק כיצד התופעה משפיעה על השוק – מהו היקף התופעה בשוק הדירות בארץ, בכמה הדבר מוזיל את עלויות הדירה, כיצד התופעה משפיעה על הקבלנים בארץ. ננסה לבודד את ההשפעה שיש לתופעה זו על מחירי הדירות ותוך כדי כך לבדוק מה קרה למחירים ולסיכום נבדוק כיצד הקבוצה משפיעה על רווחת הכלל והפרט, והאם היא תורמת למשק.
נבדוק גם כיצד הקבוצה מתפקדת כמונופסון, כלומר במקום שיהיו בפרויקט ההקמה מספר רב של אנשים יחידים שפועלים לבד, המצב החדש שיווצר כאן הוא של "קונה" יחיד (שיהיה מורכב מכל היחידים בקבוצת הרכישה) ומולם יעמדו מספר רב של יצרנים המתחרים ביניהם בשוק וכך יווצר מצב שקבוצת הרכישה מקבלת מעין שליטה על השוק. הקבוצה תרכז בידה את כל הביקוש למוצר מסוים וכך תהיה מסוגלת ללחוץ להוזלת המחיר ורכישה במחיר נמוך יחסית אל השוק. בהקשר לנושא שלנו אנו נראה שמדובר בכוח מונופסוני ולא במונופסון טהור, כלומר הקונה (הקבוצה) הוא קונה דומיננטי ולא הקונה היחידי.
ניתוח אחד של התופעה יהיה כלכלי פיננסי –הטבות מס שיינתנו לקבוצה שתתאגד (מס רכישה, מס שבח, מס ערך מוסף ומס הכנסה), הטבות שיקבלו בבנקים – אפשרות להלוואה בקלות יותר ובסכום גבוהה יותר. החיסכון הכספי – רווח הקבלן לא יתקיים פה והם יחסכו את הסכום הזה בנוסף למחירים יותר זולים שיקבלו ברכישת מוצרים. האם כדאי אכן להשקיע כספים בקבוצה כזו ולסכן את הכסף.
ניתוח שני של התופעה יהיה כלכלי פסיכולוגי – גורמים פסיכולוגיים שיגרמו לחברי הקבוצה להתאחד. האם זה  החיסכון שיביא אותם להתאחד וכמה הוא צריך להיות גדול כדי שיסכימו לעשות זאת. האם הרצון להיות זה שבונה כביכול ומחליט איך הכל יראה – מבחירת המגרש והחלק שלך, ממשיך בבניית תוכנית לבית כמו שאתה רוצה ולפי טעמך, וגם לפעמים בבחירת השכנים. האם הרצון להיות חלק מפרויקט גדול ואפשרות לתשואה גבוהה בגינו, שלולא קבוצת הרכישה סביר להניח שהגורם הקטן לא היה יכול להיכנס לפרויקט כזה יביא אנשים לשים את כספם בפרויקט.
תוכן עניינים
1.      מבוא -..3
2 .      קבוצות רכישה –6
א.      רקע ..6
ב.      הגדרה –…6
ג.       תחומים –..7
3 .      שוק הדיור בארץ -.8
א.      שוק הנדל"ן -..8
ב.      השפעה על השוק 9
ג.       מהלכים לצמצום התופעה …11
4 .      קבוצות רכישה בשוק הנדל"ן -.14
א.      הגדרה –…14
ב.      סוגים 15
ג.       שלבים בהתארגנות הרכישה 15
ד.      צורת ההתארגנות –…17
ה.      מימון העיסקה -23
ו.        הערכת החיסכון .26
ז.       סיכונים –…26
ח.      נתונים עדכניים על השוק -29
5.      שיקולי כדאיות ברכישה דירה מקבלן או בקבוצת רכישה 33
א.      היבטים כלכליים ברכישה מקבלן –33
ב.      היבטים נוספים ברכישה מקבלן –.33
ג.       היבטים כלכליים ברכישה בקבוצת רכישה –..34
ד.      היבטים נוספים ברכישה בקבוצת רכישה –…35
6 .      סיכום ומסקנות -…36
7.      ביבליוגרפיה –..37