סוגיות בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2252
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממ"ן
1 1
סוגיות בחינוך מיוחד תשובה לשאלה 1.
א.  הגדרת החינוך המיוחד שונה במספר ארצות, לדוגמא בעבר, בשוויץ ובאוסטריה  הוגדר החינוך המיוחד על ידי פרופ' היינריך הנזלמן כ"חינוך מרפא" תוך כדי תפיסה כי ניתן לרפא מוגבלויות כמו פיגור שכלי באמצעות טיפולים פארא רפואיים – חינוכיים.                                                                                             הגדרת החינוך המרפא שונתה לאחר שהובהר כי אין אפשרות לרפא אלא למתן מצוקות ולקויות, הן נפשיות והן פיסיות.                                                                                                                                      בארצות הברית לעומת זאת הנהיגו את המונח התואם לחינוך המיוחד: " חינוך יוצאי הדופן" גישה זו משלבת לא רק את בעלי הלקויות אלא גם את המחוננים ודואגת אף להם לחינוך מיוחד, הדבר ייצר תפישה שונה ואובייקטיבית יותר ללומדים במסגרת מיוחדת זו.                                                                                                                                במדינה כמו ברית המועצות נקרא החינוך המיוחד: "חינוך משקם" או "חינוך המוגבלים" המוציא מכלל החינוך הרגיל את החינוך המיוחד ומגדיר אותו באופן מוקצן.                                                                                                                               בארץ נוהגים לקרוא לחינוך השונה מהחינוך הרגיל חינוך מיוחד, אומנם החינוך המיוחד נגזר מהחינוך הרגיל אך מקבל אלמנטים ושיטות ייחודיות וזאת על מנת להתאים לצרכיהם המיוחדים של ילדים אשר סובלים מלקויות שונות: פסיכולוגיות-רגשיות,רפואיות או חינוכיות. החשיבות בהגדרתו של החינוך המיוחד הינה בכדי לדעת איך לטפל בכל מכלול של לקויות באופן אנדוידואלי לצרכים של הילדים הנמצאים בקבוצה זו כמו גם שימת מטרות ויעדים לצורך מדידת והערכת התקדמותו של הילד בחינוך המיוחד.                                                                                                                                            עיקר מטרתו של החינוך המיוחד היא להכין את הילד לחיים עצמאים ככל שניתן בהתאם לקושי וללקות.                                                                                                                                                       עבור משפחתו של ילד הלומד בחינוך המיוחד הכנת הילד לחיים עצמאיים ולא תלותיים יקלו על המשפחה ויאפשרו להם חיי משפחה תקינים במידת האפשר ותלוי בלקות. יפה 10/10 ב.  החינוך המיוחד מכיל בחובו תחומים רבים של ידע, בשל היותו מטופל במגוון רחב של לקויות. הוא נחשב אינטרדיסציפלינרי כי הוא מקיים יחסי גומלין עם הרבה מאד תחומי ידע ואינו עומד בזכות עצמו.   התחומים המשולבים בחינוך המיוחד הינם:                                                                                      רפואה – פסיכיאטריה- אבחונים שיקבעו קשיים כמו דיכאון או הפרעות רגשיות , טיפולים תרופתיים – מאזנים בתחומי הקשב והריכוז והדיכאון.                                                                                     החינוך הרגיל – הקובע את התוכנית הלימודית ובחינוך המיוחד מתאימים באופן אינדיווידואלי לצרכי הילד.                                                                                                                                      פילוסופיה – המשלבת את הילדים בעלי הצרכים המיוחדים בחברה, יוצרת תפיסת עולם הנוגעת לילדים בעלי לקויות ומממשת את האתיקה הנוגעת לזכויותיהם של ילדים אלו בחברה.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              …