לגדול עם טלוויזיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1193
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה 12
לגדול עם הטלוויזיה תשובה לשאלה 1:
א.       הטלוויזיה גדושה באלימות והילדים הם קהל חלש, פגיע, נוח להשפעה ובעל דרכיי חשיבה שונים מאלו של המבוגרים. בין היתר בגלל היותם חסרי מיומנויות קוגניטיביות כפי שיש למבוגרים ולכן צריך להגן עליהם וזאת על ידי עריכת מחקרים    הקשורים לצפייתם באלימות בטלוויזיה ולהבין את ההשלכות לכך, כמובן שגם להורים יש חלק מרכזי בהכוונה ובתיווך תוכניות טלוויזיה בעת צפיית ילדים,  בעיקר בגיל צעיר.
להלן  2   השלכות [PC1] של צפייה של ילדים בתכנים אלימים:
        • הצפייה באלימות טלוויזיונית – על פי תיאוריית העוררות           מחקרו של ברקוביץ (1980):
          צפייה באלימות טלוויזיונית מביאה להשפעה מיידית ומעלה את רמת              העוררות של הצופה ומגרה אותו להתנהגות אלימה.
          עקב הגירוי הרגשי הגבוה, נוצר גם מצב של הסרת עכבות ומחסומים בעת צפייה בטלוויזיה.         • הצפייה באלימות טלוויזיונית – על פי תיאוריית הלמידה החברתית:
          הצפייה באלימות טלוויזיונית מביאה להשפעה מיידית, הילדים משתמשים           כמודל חיקוי כתוצאה ממפגשים עם החברים והמשפחה ותוך כדי צפייה,           הילדים מאמצים דרכי התנהגות, הם למדים בדרך זו ערכים,שלילים וחיוביים           ומתוך כך גם את השכר ועונש עבור התנהגויות שונות.     ע"פ מחקרי הקרן ע"ש פיין (1929-1932):
 ילדים שצפו בסרטים אלימים ישנו שינה פחות טובה מילדים שלא צפו בסרטים מסוג זה – השפעה לטווח קצר, ובנוסף חלה עליה בלחץ הדם שנבדקה תוך כדי צפייה בסרטים.
ההשפעות היו – חיקוי התנהגויות לא רצויות, הפנמת ערכים שגויים ותפיסת עולם מעוותת.
כמו כן ילדים שמרבים לבקר בקולנוע וצופים בסרטים אלימים מתנהגים באופן אלים יותר וציוניהם בלימודים פחותה מאשר ילדים אחרים שלא מבקרים בקולנוע בתכיפות- השפעה לטווח ארוך[PC2] .
בצפייה בתכנים בעלי אופי מיני :
 נוצר חשש שבשל צפייה בתוכניות בעלי אופי מיני תיתכן התבגרות מואצת ולא על בטבעיות על פי בניית סכמות בהתאם לגיל הכרונולוגי.
          ב.      ג'וזף טובין במחקר שערך בנושא: השפעת האלימות בטלוויזה על ילדים  (2000)      טוען – וזאת לעומת חוקרים אחרים שנערכים מתוך הגישה המגוננת הרואה בילדים קבוצה הומוגנית, תמימה ופאסיבית., הטלוויזיה נתפסת כגורם משחית ולכן המסקנות של אותם מחקרים הן שהטלוויזיה משפיעה לרעה על הילדים. …
 [PC1]בעצם תיאתר רק את ההשלכות לטווח הקצר. חבל.  [PC2]חסר דיון מעמיק בהשפעה לטווח ארוך.