רלוונטיות הפטריוטיזם במדינת ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7047
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

רלוונטיות האמונה החברתית פטריוטיזם ציון – 100, מספר מקורות –
5 , מספר עמודים – 27.
העבודה מתמקדת בשינויים שחלו במהלך השנים ברלוונטיות של הפטריוטיזם בישראל. שאלת המחקר: האם הפטריוטיזם רלוונטי בתקופתנו?
טענת המחקר: המעבר של החברה הישראלית מחברה סוציאלית בעלת ערכים של קולקטיביות ולאומיות לחברה מערבית אינדיבידואליסטית ששמה במרכז את היחיד יצר שינויים ברלוונטיות של האמונה החברתית פטריוטיזם.
 נקודת המוצא: פטריוטיזם זו אמונה חברתית בה נעשה שימוש כדי לאפשר לתושבים במדינה להתמודד עם הסכסוך המתמשך בו המדינה נמצאת. העבודה מפרקת את המושג פטריוטיזם בכמה אספקטים:
1. תפקידם של הלאומיות והפטריוטיזם כאמונה חברתית.
2. הפטריוטיזם בחברה הישראלית – סקירה היסטורית.
3 . השינויים שחלו בתפיסת הפטריוטיזם לאורך השנים.
העבודה מתאימה לכל מי שמחפש התייחסות לפטריוטיזם, לאומיות, ציונות, ישראל הקולקטיבית של פעם מול ישראל האינדיבידואליסטית של היום, ציונות ופוסט ציונות. רלוונטיות האמונה החברתית פטריוטיזם קורס:
לוחמה פסיכולוגית וניהול סכסוכים תוכן עניינים
מבוא. 3
אמונות חברתיות. 4
1 .         תפקידם של הלאומיות והפטריוטיזם כאמונה חברתית. 4
1 .1.
לאומיות. 5
1 .2
פטריוטיזם.. 5
1 .3 אמונות חברתיות – תפקידם של הלאומיות והפטריוטיזם בחברה. 6
2 .
הפטריוטיזם בחברה הישראלית – סקירה היסטורית. 9
3 .
השינויים שחלו ברלוונטיות הפטריוטיזם לאורך השנים.. 12
3 .1 קיום המדינה. 12
3 .2
אינדיבידואליזם.. 13
3 .3 פוסט מודרניזם.. 16
דיון 20 סיכום ומסקנות. 21
רשימה ביבליוגראפית. 22
מבוא
מדינת ישראל היא כיום אחת המדינות המערביות המפותחות בעולם. יש בה כלכלה משגשגת, קשרי מסחר רבים, פיתוחים מדעיים ועוד. אך על אף כל זאת לא ניתן להפריד את מדינת ישראל מהקונטקסט המדיני בו היא נמצאת – סכסוך רב שנים עם הפלסטינים ועימות עם סוריה ולבנון. מצב זה הינו חריג בנוף המדינות המערביות המתקדמות אשר ברובן מקיימות יחסי שלום עם שכנותיהן.  הדואליות בה נמצאת מדינת ישראל ותושביה משפיעה על אספקטים רבים. בעבודתי אתמקד בשינויים שחלו במהלך השנים ברלוונטיות של הפטריוטיזם בחברה המשתנה בישראל.
השאלה אותה אבחן היא האם הפטריוטיזם רלוונטי בתקופתנו? טענתי היא שהמעבר של החברה הישראלית מחברה סוציאלית בעלת ערכים של קולקטיביות ולאומיות לחברה מערבית אינדיבידואליסטית ששמה במרכז את היחיד יצר שינויים ברלוונטיות של האמונה החברתית פטריוטיזם. נקודת המוצא ממנה אני יוצאת היא שפטריוטיזם זו אמונה חברתית בה נעשה שימוש כדי לאפשר לתושבים במדינה להתמודד עם הסכסוך המתמשך בו המדינה נמצאת. בעבודה זו אנסה לפרק ולבדוק את מושג הפטריוטיזם בכמה אספקטים:
1. תפקידם של הלאומיות והפטריוטיזם כאמונה חברתית.
2. הפטריוטיזם בחברה הישראלית – סקירה היסטורית.
3 . השינויים שחלו בתפיסת הפטריוטיזם לאורך השנים.
הסיבה לכך שבחרתי דווקא בנושא זה היא הרלוונטיות שלו לכל אחד ואחד מאיתנו.
בעולם חלים שינויים רבים.
האינטרנט, ריבוי הערוצים והניידות הרבה של בני אדם מהווים רק דוגמא לעולם שנהייה מיום ליום כפר גלובאלי יותר ויותר קטן. בעולם כזה אין פלא שחשיבות מדינות הלאום אינה חד משמעית. סיבה נוספת היא שהשיח הפוסט ציוני הולך ומתרחב ועובר מהאקדמיה לרחוב. אנשים שואלים את עצמם שאלות בנוגע למדינת הלאום היהודית מה חשיבותה ומה משמעותה בימים אלו בהם הגלובליזציה משתלטת על העולם המערבי. שאלות כאלו שמות גם את ערכי הלאומיות והפטריוטיזם תחת בחינה מחודשת. מחקר זה רלוונטי לכל מדינת לאום ולמדינת ישראל בפרט בגלל החשיבות שיש בערך הפטריוטיזם במדינת ישראל רווית המלחמות והלחימה.