הנרי קיסינג'ר וסיום מלחמת יום הכיפורים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8767
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

הנרי קיסינג'ר וסיום מלחמת יום הכיפורים שם המרצה: מס' קורס : שם ומשפחה: ת.ז:
תאריך הגשה: תוכן עניינים
עמ' תוכן עניינים —   2
מבוא –   3
רקע
תיאורטי -..   5
רקע
היסטורי -..   10 הנרי קיסינג'ר ופועלו – אבני דרך —  12
אינטרסים ויעדים של הנרי קיסינג'ר כשר החוץ של ארה"ב …  15
יחסי גומלין בין ריצ'ארד ניקסון להנרי קיסינג'ר –  19
סמכויותיו של הנרי קיסינג'ר בנושא התוויית מאפייני סיום מלחמת יום כיפור -.  23
השפעתו של הנרי קיסינג'ר על מאפייני סיום המלחמה –.
  27
סיכום …   32
רשימה ביבליוגרפית –…   34
מחקר זה יעסוק בשר החוץ האמריקאי, הנרי קיסינג'ר, תפקידו, מעמדו ותרומתו לסיום מלחמת יום הכיפורים בחזית ישראל מצרים. בחירתי בנושא זה הייתה מתוך סקרנות ורצון לבחון את השתלבותו של שר חוץ יהודי במשבר בין עם יהודי ומוסלמי בתור מתווך בקונפליקט ארוך שנים ומשקעים רבים. תיווכו בסיום המלחמה ועוד כצד שלישי הוסיף למשוואה מעצמות גדולות כמו ארצות הברית וברית המועצות ועוד מכלול אינטרסים שכל מעצמה מבקשת להשיג. בתוך כל זה עצם היותו יהודי בתפקיד מפתח היה לשמור על האינטרס היהודי ולהלך בין הטיפות.
השפעת גורמים בין-לאומיים על תהליכי קבלת החלטות לסיום מלחמות הינה חלק בלתי נפרד מתחום הדיפלומטיה.
קיסינג'ר בספרו "דיפלומטיה" מציין כי מדיניות החוץ של הארצות הדמוקרטיות נעלית מבחינה מוסרית, כפועל יוצא ממוסריות זו האג'נדה העומדת בבסיסה של המדיניות היא השכנת שלום במקומות שונים בעולם. עוד מוסיף ואומר קיסינג'ר בספרו "אילו מנענו את הדיפלומטיה מלהגדיר את מטרות המלחמה היה כל סכסוך הופך מאליו למלחמה כוללת". על רקע תפיסות יסוד אלה ביקש קיסינג'ר לשים קץ למלחמת יום כיפור תוך שהוא מבצע "מסע דילוגים" בין סוריה, מצרים וישראל, אשר בסופו של יום הובילו להסכמי הפרדת הכוחות, ובטווח הארוך יותר זרעו את זרעי הסכמי השלום בין ישראל למצרים.
בין דילוג אחד למשנהו, נאלץ קיסינג'ר להמשיך ולדלג בין טיפות הדיפלומטיה תוך שהוא נזהר שהאמביציה לסיום מלחמת יום כיפור לא תעמיד את מדינתו בעימות ישיר מול בריה"מ.  מעורבותן של שתי המעצמות, ארה"ב וברה"מ, במשבר יצרו אינטרסים מנוגדים עד כדי חשש לעימות ישיר בין השתיים עקב הצבת טילים גרעיניים רוסיים במצרים.
יצחק רבין במאמרו "מדיניות ארה"ב במזרח התיכון" טוען כי מטרתה העיקרית של ארה"ב, בניגוד לסברות רבות, לא הייתה להביא לחיזוקה של מדינת ישראל. ארה"ב ביקשה לחזק את שתי המדינות גם יחד וזאת כדי להשיג את מטרתה העיקרית- חיזוקה שלה עצמה.
בהתערבותה ביקשה ארה"ב לשרת גם את האינטרסים שלה כשבראש ובראשונה עומד האינטרס של ביסוס מעמדה במזרח התיכון והדרתה של בריה"מ ממוקדי השפעה וכוח באזור. יש שיאמרו שלא תיתכן דיפלומטיה מתווכת ללא אינטרסים של המדינה העומדת בתווך. נדבך זה יתכן ותרם רבות לסיום המלחמה.  עבודה זו מבקשת לבחון את מידת השפעתו של קיסינג'ר על סיום מלחמת יום כיפור, ובפרט על סיום המלחמה בגזרת ישראל-מצרים. בין יתר השאלות תיבחנה האפשרות שיתכן שגם אלמלא מזכיר המדינה היו מגיעות השתיים להסכם כאמור. עוד יישאל האם מבנהו האישיותי של קיסינג'ר הביא לסיום המלחמה או שמא מדיניות החוץ האיתנה של ארה"ב היא זו שהכריעה את הכף? האם היו דרכים דיפלומטיות טובות יותר להביא לסיומה של המלחמה בין הניצים? האם צד אחד לא שילם מחיר גבוה מידי להביא לסיום המערכה? ועוד כהנה וכהנה שאלות שעשויות לשפך אור על תהליך קבלת ההחלטות בדרך להסכמי הפרדת הכוחות בין ישראל למצרים. שאלת המחקר : מה היה מעמדו של מזכיר המדינה האמריקאי הנרי קיסינג'ר בממשל האמריקאי וכיצד השפיע על סיום מלחמת יום הכיפורים ?
השערת המחקר : ככל שגדל מעמדו של הנרי קיסינג'ר בתוך הממשל האמריקאי כך הייתה לו יכולת ההשפעה לסיום מלחמת יום הכיפורים בתמיכתו של הנשיא ניקסון.
שיטת המחקר : המחקר הינו על בסיס ניתוח איכותני תוך סקירת ספרים, מאמרים ואתרי אינטרנט רלוונטיים.