כוונות רכישה באינטרנט

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 22014
מספר מקורות 105

תקציר העבודה

בדיקת מידת כוונות רכישה של מוצרי -"DIY"  "עשה זאת בעצמך "-באינטרנט כמימוש חלקי של הדרישות לתואר מוסמך במנהל עסקים מאי 2009
שלוחת אוניברסיטת דרבי בישראל תוכן העניינים
תקציר. – 4 – תודות. – 6 –  המטלות. – 6 – פרק 1 – מבוא. – 7 –
1 .1 תאור הענף. – 7 –
1 .2 הבעיה העסקית. –
8 –
1 .3 שאלת המחקר הרלוונטית. –
1 0 –
1 .4 מטרות המחקר. –
1 0 –
1 .5 הדיסציפלינות של המחקר. –
1 1 – פרק 2- סקירה ספרותית – כוונות רכישה באינטרנט :. – 12 –
2 .1 -סקירה. –
1 2 – כוונות רכישה: –
1 5 – משתנים קטגוריים ומשתנים דמוגרפים: –
1 6 – תרבות: –
1 7 – גורמים מצביים: –
1 7 – אוריינטציה קנייתית: –
1 8 – סוג המוצר. –
1 8 – תפיסת הסיכון: אבטחה: אמון –
2 0 – ניסיון ומיומנות בתחום. –
2 2 – היבטים טכנולוגיים. –
2 2 – תפישת התועלתיות. –
2 4 – תפישת קלות השימוש.. –
2 4 –
2 .2 רציונל המחקר. –
2 5 –
2 .3  מודל המחקר. –
2 7 –
2 .4 השערות המחקר. –
2 8 – פרק 3 – שיטת המחקר. – 29 –
3 .1 הגדרות משתני המחקר. –
2 9 –
3 .2 המקורות לאיסוף הנתונים. –
3 2 –
3 .2.1 (מקורות מידע ראשוניים) אוכלוסיית המחקר. –
3 2 –
3 .2.2 המדגם. –
3 3 –
3 .2.3. –
3 3 – מגבלות הליך הדגימה: –
3 3 –
3 .3 מקורות המידע המשנים. –
3 3 –
3 .3.1 דוברי אנגלית כשפת אם – תרגום השאלון –
3 3 –
3 .4 הליך המחקר. –
3 4 –
3 .4.1 גישת המחקר. –
3 4 –
3 .4.2 מערך המחקר. –
3 4 –
3 .4.3 השיטות לאיסוף הנתונים ותיאור כלי המחקר. –
3 5 –
3 .4.3.1 שיטת איסוף הנתונים. –
3 5 –
3 .4.3.2 תוקף השאלון –
3 6 –
3 .5 הרכב השאלון : –
3 7 –
3 .6  עיבוד הנתונים הגולמיים והצגתם. –
3 8 –
3 .6.1 תיאור ראשוני של הנתונים. –
3 8 –
3 .6.2 בחינת השערות המחקר. –
3 9 –
4 . הצגת הממצאים.. – 40 –
4 .1 הגדרת אינדקסים ומהימנותם. –
4 0 –
4 .2 סטטיסטיקה תיאורית. –
4 1 –
4 .3 הסקה סטטיסטית. –
4 3 –
4 .4 אישוש ההשערות. –
4 6 – 5.דיון וניתוח. – 48 –
6 . סיכום מסקנות והמלצות. – 52 – מסקנות. – 53 – המלצות. – 54 – תרומת מחקר. – 55 – המלצות למחקרי המשך: – 55 – מגבלות המחקר. – 56 – שיקוף. – 57 – ביבליוגרפיה. – 59 – נספח-1. – 67 – נספח 2-שאלון מקורי מהספרות עבור המשתנים :כוונות רכישה:תפישת קלות השימוש:תפיסת התועלתיות:תפיסת האבטחה  – 71 – נספח 3 – ממד האמון  (Jin et al, 2008). – 72 – נספח 4 –ממד האמון (Lopez et.al.2005. – 73 – נספח 5 -שאלון מתורגם סופי ע"י מתורגמן – 74 – נספח 6 -שאלון סופי לאחר הפיילוט. – 76 – נספח 7 –בדיקת מהימנות פיילוט (12 נבדקים) – 80 – נספח 8 – בדיקת מהימנות כללית של כל השאלון  106 נבדקים.. – 82 – נספח 9 – מהימנות של כל משתנה בנפרד. – 85 – נספח 10 –טבלת ממדי פיזור ומדדי נטייה מרכזית. – 88 – נספח 11 – טבלאות שכיחויות למשתנים דמוגרפיים.. – 89 – נספח 12 – מידול משתנים מתערבים דמוגראפיים (רגרסייה מרובת משתנים ) – 91 – נספח 13 – קשרים בין משתנים ע"פ מדד פירסון – 92 – נספח 14- מידול קשרים בין משתנים -רגרסיית מרובת צעדים.. – 93 – נספח 15- פקודת SPLIT עבור משתנה ממתן – 94 – Correlations. – 94 – Abstract. – 97 – תרשימים תרשים מספר 1 : פילוח נתחי השוק בענף תרשים  מספר 2 – שיעור המבקרים מול שיעור הקונים תרשים מספר 3 -המודל תרשים מספר4  – התפלגות מדדי הפיזור של המשתנים טבלאות : טבלה 1: מאפייני אוכלוסיית המדגם .
טבלה 2:  אינדקסים בפיילוט ובמחקר.
טבלה 3: התפלגות נתונים ומאפיינים דמוגרפים של הנבדקים.
טבלה 4 : תוצאות התפלגות השכיחויות היחסיות. תקציר המושג עשה זאת בעצמך ( אנגלית: DIY – Do It Yourself ) הוא ככלל עשיית פעולות בבית ללא עזרת בעלי מקצוע. הגישה של עשה זאת בעצמך התפתחה מאוד בעשורים האחרונים של המאה העשרים, עם הקמתן של רשתות חנויות המתמחות בנושא, ועם התפתחותם של כלי עזר חשמליים שענף ה-DIY בישראל כולל 400 חברות ביניהן טמבור, כתר פלסטיק, צאג, ברקן הנדסה, נירלט ופלרם. החברות מוכרות בישראל ובחו"ל מוצרי גינון, מוצרי עיצוב, צבעים, חומרי בניה, אביזרים לרכב, מוצרי אינסטלציה, חימום, בידוד, מוצרי חשמל ותאורה וכלי בית.
כמו כן ישנן כ-60 חנויות של רשתות עשה זאת בעצמך (D.I.Y), מהן 44 חנויות "הום-סנטר", כ-
5 חנויות "אייס קנה ובנה"  וכ-1,500 טמבוריות וחנויות של רשתות קטנות ושכונתיות, שלפי נתוני מכון הייצוא עדיין מהוות כ-80% מהשוק המקומי ולפי נתונים אחרים אוחזות ב-60% מן הנתח קידמו מאוד את אפשרויות העבודה בבית. נתח השוק המוערך של שתי הרשתות הגדולות שנכללו  כאן נע בין
2 0% ל-40%. (ראה תרשים מספר 1 ).להערכת גורמים בענף היקף המכירות בענף נע בסביבות
1 .3 מיליארד דולר לשנה –על פי מחירי מדף . (5.5 מיליארד ₪ לשנה).
המחקר נעשה מתוך נקודת מבט עתידית לצורך הגדלת נתח שוק ,הגברת מודעות לחברה ולמוצריה ,והגדלת מכירות ורווחים בהתאם.
בשנה האחרונה לאור ההתפתחות והצלחת השיווק המקוון באירופה ,ארה"ב בקרב רשתות ה-DIY נשאלה השאלה האם כדאי יהיה להפעיל שיווק מקוון גם בקרב השוק המקומי בארץ ?
לצורך כך נבדקו הנכונות של רוכשי ה- DIY   המבקרים ברשתות כלפי  רכישה המוצרים הללו באינטרנט באמצעות ההשערות הבאות :
קיים קשר חיובי בין כוונות רכישה לבין תפיסת קלות השימוש.
קיים קשר חיובי בין כוונות רכישה לבין תפיסת התועלת .
קיים קשר חיובי בין כוונות רכישה לבין תפיסת הביטחון.
אוכלוסיית המחקר כללה את ציבור הקונים המגיעים לרשתות DIY  באזור הצפון והמרכז. מערך המחקר הינו מחקר תיאורי – (מרום, 2001 ),מסוג סקר ובוצע באמצעות שאלון למילוי עצמי , אוכלוסיית המדגם כללה 106 אנשים בוגרים מעל גיל 18 .שיטת הדגימה הייתה דגימת נוחות וגודלו של המדגם 106 נשאלים.
ממצאי המחקר מורים על קיום קשר חיובי חזק ומובהק בין המשתנים הבלתי תלויים למשתנה התלוי . נמצא כי המשתנה תועלת השימוש מנבא אחוז גבוה מכלל כוונות הרכישה המקוונות.
תפיסת הביטחון נמוכה מאד ובעלת קשר חיובי חזק לכוונות רכישה. דבר המהוה מחסום משמעותי לקנייה דרך האינטרנט.
כמו כן נמצא כי רמת ההכנסה אינה מהווה משתנה ממתן בין תפישת התועלת לבין כוונות רכישה .אך, מהווה משתנה ממתן בין תפיסת קלות השימוש לבין כוונות רכישה מקוונות.קרי ככל שאדם עשיר יותר כך הוא מוצא את המחשב ככלי ידידותי יותר וקל להפעלה. לעומת זאת לא נמצא כל קשר לניבוי כוונות רכישה בין משתנים דמוגרפים מתערבים כדוגמת השכלה גיל ומין.
בהתאם לממצאים שתוארו לעיל ,נמצא כי רמת כוונות הרכישה באינטרנט כלפי מוצרי DIY  נמוכה ביותר .
ההמלצות ממחקר זה הן: מומלץ להקים  אתר פרסומי עם דגש להגדלת המודעות למגוון ייחודיות המוצרים השונים, השוואת מחירים,דגמים וכ"ו. ולא להקים אתר מכירתי עבור מוצרי DIY .
במידה ונשקלת העובדה להקים אתר מכירתי יש לשים דגש רב על בנייתו של האתר באופן כזה שיהיה ידידותי וקל למשתמש,ובטוח מבחינת אבטחת נתונים.שימוש בטכנולוגיות מתקדמות אשר יאפשרו מתן הגנה מקיפה יותר על התוכנות ובעיקר על פרטיות הצרכן , מפני וירוסים והאקרים שונים אשר חודרים לפרטיות וגונבים  פרטים אישיים, חשבונות בנקים , כרטיסי אשראי וכ"ו.
ישנה השפעה רבה ליישום טכנולוגיות אלו ולשימוש בהן היות ותפיסת הסיכון הכוללת בתוכה את מידת אמון, מידת ההגנה פרטיות והאבטחה של האתר מאד משמעותיות בבואו של הצרכן לבחור ערוץ קניה.
על החברה המפרסמת לטפח ולהשקיע ביחסי אמון של מוכר צרכן ולעמוד בהבטחותיה תוך מתן שירות מצוין.