כיצד הבטים סביבתיים באים לידי ביטוי במרחב הווירטואלי?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6241
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

  המחלקה לסוציולוגיה                                                                                    כיצד הבטים סביבתיים באים לידי ביטוי במרחב הווירטואלי?
B.A  כללי במדעי הרוח והחברה      תוכן עניינים
מבוא -3
תרבות הצריכה המודרנית העכשווית ואנלוגיה לתרבות הצריכה הוירטואלית 5
איכות הסביבה ברשת- הפחתה וייעול של צריכת האנרגיה האינטרנטית -11
רעיונות עתידיים להפיכת רשת האינטרנט לסביבה ירוקה יותר …17
סיכום …22
ביבליוגרפיה –24
מבוא
רעיונו הבסיסי של האינטרנט הוא אקולוגי במהותו. הוא מדבר על שיתוף.
שיתוף של מידע.
זוהי פלטפורמה בה לכל אחד יש קול, בה כל אחד יכול ליצור, להתערב ולהשפיע מכל מקום בו נמצא. "כפר גלובלי" בו אין גבולות ממשיים. סביבה בה ניתן לשתף קבצים, להכיר, לתקשר, לדבר, לכתוב, להעלות ולהוריד מידע, לעבד, לחשוב.
היכולת לתקשר און-ליין בצ'אט, ליצור מפגשי שמע "פנים מול פנים", למצוא מענה לשאלות כה רבות, כל אלו ועוד הינם צעדים המובילים לעבר קידמה הבאה לשרת את האנושות, להנגיש, להקל ולהעניק כח רב לפרטים. הרשת היא מדיום נפלא לשיתופי פעולה, הכרויות חדשות ועזרה לזולת.
כך למשל, ארגון המלכ"ר CouchSurfing International Inc, הינו ארגון המחבר בין מטיילים ברחבי העולם בניסיון למצוא להם בית בו הם יוכלו  להתארח.
עד היום האתר יצר חיבור תרבותי, חברויות חדשות וחוויות בין מליוני אנשים ברחבי העולם ודווחו כ-4.3
מליון חוויות חיוביות המהוות כ-99.7% מכלל חוויות האתר.
באתר ישנה אפשרות להרשמה בין אם ביכולתך לארח או להתארח, ישנו פרופיל לכל אדם, מנוע חיפוש ספה לפי יעד ועוד.
זוהי יוזמה מבורכת הכוללת הפועלת על צדקה ועל מתנדבים מכל העולם, ומדגישה את הקשר ההדוק בין החיים הווירטואלים וכיצד הם יכולים לסייע לחיים הממשיים.
ובכל זאת, על אף יתרונותיה הרבים של הרשת, עדיין ישנן בעיות מהותיות אשר מאיימות על המשך הדרך בה בני האדם מקיימים אותה.
על אף היותה "ווירטואלית", היא גוררת אחריה נזק סביבתי רב החל מהמיכשור אשר דרוש להפעלתה, דרך כמות החשמל הדרושה להניעה, דרך ערימות הפסולת המצטברות מבלאי המכשירים.
הייצור ההמוני של מכשירי אלקטרוניקה כבר יצא מכלל שליטה ופיקוח- מכשירים שאיכות ייצורם ירודה, גורר ארך חיי מוצר קצרים, פסולת רבה שלרוב אינה מתמחזרת, נזק סביבתי הנגרם מייצורם, שינועם, ולבסוף השלכתם של מוצרים אלו באתרי פסולת שאינם מנוהלים בצורה מסודרת ומהווים נזק כבד לסביבה.
העידן הפוסט מודרני מלווה את האנושות לצומת דרכים.
בעשור האחרון הגיע משבר אנרגיה, משבר כלכלי, משבר חומרי וערכי.
אלו גררו אחד את השני לנקודה בה אנו נמצאים כיום ואליה נצעד בעשורים הקרובים. כמעט כל התחזיות (המגיעות מספרים, סרטים, מחקרים) צופות להרס וחורבן, ועדיין נדמה כי הכל עומד במקום, הכל עדיין חי ומפמפם. בני אדם ממשיכים לצרוך בקצב מסחרר, הרבה מעבר לצורך, ללא כל מודעות והתחשבות בתוצאות הנגררות מכך.
בעידן זה נוצרו שני עולמות מקבילים, העולם האמיתי, הפיסי, והעולם הווירטואלי.  שני עולמות אלו מתחברים זה לזה, עוקבים זה את זה ואף מבטלים זה את זה באופן דינאמי.
התפתחותה של רשת האינטרנט בעידן בו תרבות הצריכה שולטת, המעבר למערכת ולסביבת חיים חדשה אשר מנותבת ע"י פרטים רבים יצרה מעין אנארכיה. רשת האינטרנט אינה עוצבה מראש למסה שכזאת, ללא תכנון רשתי גלובלי אשר הושתת טרם התפתחותה, ללא חוקה וחוקים, מקום בו הכל מעוצב ע"י פרטים, סביבה בה השמיים הם הגבול.