השוואה בין דיני הנפקת ניירות ערך לדיני המכרזים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5926
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

מבוא
1.    המסגרת הנורמטיבית של דיני ההנפקות בישראל
1 .1.        השחקנים העיקריים בתהליך ההנפקה
1 .2.        חוק ניירות ערך
1 .3.        תהליך ההנפקה
1 .4.        חיתום
1 .5.        הרציונאליים של דיני ההנפקות
2 .    דיני ההנפקה בארה"ב
3 .    הדומה והשונה בין בידי המכרזים לדיני ההפרטה
3 .1.        המערכת הנורמטיבית
3 .2.        הרציונלים של דיני המכרזים לאור הרציונלים של דיני ההנפקה
3 .2.1.מתן הזדמנות שווה למציעים
3 .2.2. יעילות כלכלית
3 .2.3. התקשרות בתנאים אופטימאליים
3 .2.4. משוא פנים סיכום מבוא
הנפקה ומכרז – שתי פעולות הבאות לידי ביטוי בדרך כלל באוריינטציה עסקיות. שתי הפעולות בעלות מורכבות משפטית רבה, שתיהן נוגעות בספקטרום רחב של דינים ומערבות שחקנים מרובים בעלי אינטרסים שונים ומנוגדים.
שתי הפעולות נוגעות ביסודן בשני עולמות שונים – מחד, דיני המכרזים חוסים בצילו של המשפט המנהלי ומאידך, הנפקה חוסה בצילו של המשפט האזרחי-מסחרי. אף על פי כן, ניתן למצוא קווי דמיון רבים ומגוונים באופי שתי הפעולות (לפחות למראית עין).
ברשימה זו אני מעוניין לבחון האם יש מן המשותף בין ההנפקה והמכרז, לאור בחינת התכליות אותן ההנפקה והמכרז מבקשים להגשים. לכאורה, נראה כי האופן הפרוצדוראלי בו נעשים המכרז והנפקה דומים עד מאוד – הצעה לציבור מסוים או בלתי מסוים, ובחירת הזוכים לפי ההצעה הגבוהה ביותר, אך ברצוני לבדוק האם הדמיון בין הפעולות הוא פרי נוחות פרוצדוראלית גרידא, או האם ניתן להבחין ב"קווי דמיון משפטיים" בין שתי הפעולות  והאם באים המכרז וההנפקה להגן על אותם עקרונות חברתיים ומשפטיים.
ברשימה אסקור בקצרה את דיני ההנפקות בישראל, והרציונאליים המנחים שלהם, וזאת על מנת ליצור בסיס להשוואה לדיני המכרזים. כנקודות להשוואה בחרתי את הרציונאליים העיקריים העומדים בבסיס דיני המכרז המנהלי.   על מנת למקד את הרשימה, בחרתי שלא לפרט בנוגע לרציונלים העומדים בבסיס דיני המכרזים בארץ ובעולם ואני מזמין את הקוראים לעיין בספריו של ד"ר עומר דקל.[1] בנוסף, בחרתי שלא לגעת בסוגיית השפעת פגמים וסעדים בהנפקות ומכרזים, היות ומדובר בסוגיות נרחבות שאין די במסגרת הנוכחית על מנת לבחון אותן כראוי.