יחסי דת ומדינה ברוסיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8405
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

תוכן עניינים
ברית המועצות – רקע. 3
היסטוריה. 3
המבנה הפוליטי בברית המועצות. 4
חקיקת דת ברוסיה. 5
המבנה הדתי ברוסיה במבט היסטורי 7
הדת ברוסיה כיום.. 8
הדת בתקופת הקומוניזם.. 10 הדת ברוסיה הסובייטית – התפתחויות במאה ה-
2 0. 12
חוסר סובלנות דתי ברוסיה והשפעותיו על האומנות. 14
המבנה הדתי של רוסיה. 15
סטנדרטים בינ"ל והחוק הרוסי בנוגע לחופש הביטוי והסתה. 16
סטנדרטים בינ"ל. 16
החוק הרוסי ויישומו 19
ניתוח היישום של סעיף 282 לקוד הפלילי הרוסי 20 חוק חופש המצפון וארגונים דתיים.. 21
שימוש בלתי הולם בחקיקה כנגד הסתה לשנאה דתית – התערוכה של סחרוב ואחרים.. 23
אקלים של חוסר סבלנות. 27
אנטישמיות. 29
המדינה והדת. 30 מסקנות. 32
ברית המועצות – רקע ברית המועצות, ידועה גם בשם ברית הרפובליקות הסובייטיות הסוציאליסטיות, הייתה בעברה מעצמת על לצד ארצות הברית. שתי המעצמות נבדלו זו מזו בפרמטרים רבים ובראשם העובדה כי ארה"ב הינה מדינה דמוקראטית-קפיטליסטית לעומת ברית המועצות הסוציאל-קומוניסטית. ברית המועצות הורכבה מ- 15 יחידות משנה שהיוו גוש קומוניסטי החל משנת 1922 בעקבות ניצחון הצבא האדם במלחמת האזרחים ברוסיה, עד 1991 – עתה התפרקות הגוש הקומוניסטי למדינות עצמאיות, אשר ברובן שאפו ליצירת משטר דמוקראטי.
היסטוריה כאמור, ברית המועצות נוסדה בסוף שנת 1922 במהלך שהיווה שיא של תהליך התקוממות כנגד המשטר המלוכני שהחל בשנת 1917 לנוכח התנהלות המדינה במלחמת העולם הראשונה, שבעקבותיה האזרחים והחיילים סבלו מתנאי מחייה קשים. במהלך ההתקוממות החלו להתאגד במועצות פועלים כשפלג הבולשביקים שולט ברבות מהמועצות, בשליטתו של ולדימיר לנין, אשר הנהיג את המהפכה הקומוניסטית. כבר בשנת 1917 הקומוניסטים הפילו את הממשלה והשתלטו על רבים מאמצעי הייצור במדינה. ההפיכה גררה מלחמת אזרחים ארוכה, אשר נמשכה עד 1921 ובעקבותיה נוסדה ברית המועצות רשמית בשנת 1922. לאחר מותו של לנין, יוסיף סטלין השתלט על ראשות המפלגה הקומוניסטית והפך לשליטה של ברית המועצות, תוך יצירת תוכניות תיעוש גרנדיוזיות אשר היו כרוכות בפגיעה באוכלוסיות רחבות, הלאמת רכוש, עבודות כפייה ואף אוכלוסיות שגוו ברעב.
לאחר מלחמת העולם השנייה מעמדה של ברית המועצות התבסס כמעצמת על, וזאת לנוכח מתיחות תמידית מול ארצות הברית, אשר כונתה "המלחמה הקרה". מעמדה של ברית המועצות כמעצמת על לא צלח זמן רב, היות ובמהלך שנות השבעים ברית המוצעות נכנסה למיתון הולך ומחריף, בעוד ניסיונות חוזרים ונשנים מצד השלטון אינם מצליחים לשקם את המדינה ולהבריא את הכלכלה, וזאת למרות שבשנות ה- 80 דעכה המתיחות בין ברית המועצות לארה"ב ומדינות המערב. בפברואר 1990 החליטה המפלגה הקומוניסטית לוותר על שליטתה ברפובליקות, ומאחר וברור היה כי אזל הכסף בקופה ולא ניתן יותר להחזיק את כוחות הצבא ולסבסד מוצרי בסיס. בעקבות מהלך זה, הרפובליקות המרכיבות את ברית המועצות ערכו בחירות והחל תהליך של היפרדות מהממשל הכללי אשר בה לידי ביטוי בכך שהרפובליקות חדלו מלהעביר כספים לברית המועצות, עובדה שגרמה לנזקים כלכליים נוספים. בשלב זה החלו הרפובליקות להכריז על עצמאותן ללא הסכמתה של ברית המועצות.
התהליכים לעיל אשר לוו בניסיונות הפיכה וחיכוכים מתמידים עם השלטון בברית המועצות בישרו על המהלך הבלתי נמנע שצפוי להגיע. בשנת 1991 התפטר מיכאל גורבצ'וב מתפקידו כמזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית, מהלך שאף האיץ את תהליך התפרקותה של ברית המועצות, בעוד מדינות נוספות מכריזות על עצמאותיו בעקבות ההתפטרות, מתוך הכרה שהלכה למעשה השלטון המרכזי בברית המועצות חדל מלתפקד.