דיני עונשין - סיכומי שיעור

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 14749
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שיעור
1                                                                                                                         ‏ ההבדל בין דיני עונשין לסדר פלילי וראיות ופנולוגיה:
סקירה ההליך הפילי: להליך הפלילי יש שלבי שונים: הליך פלילי מתחיל כאשר נפתחת חקירה. חקירה נפתחת כאשר נוצר חשד לביצוע עבירה. במסגרת חקירה מבצעים פעולות כמו חיפוש, האזנות סתר, מעצר, חוקרים עדים חשודים, אוספים חומר ראיות ע"מ לברר האם החשד הראשוני הוא מבוסס באופן סביר במציאות. לאחר שכל החומר נאסף הוא מועבר לתובע והתובע בוחן האם יש מספיק חומר בכדי להמשיך הלאה עם ההליך הפלילי או לא, האם יש הצדקה להאשים את החשוד בביצוע המעשה בפני בית המשפט. במידה ויש הצדקה מוגש כתב אישום. המשפט מתנהל כאשר הצדדים מציגים את ראיותיהם וטענותיהם בפני בית המשפט. התביעה מתחילה והיא מעמידה את העדים על דוכן העדים, היא מגישה ראיות חפציות כמו מסמכים, עדות של מומחה, והנאשם והעו"ד חוקרים חקירה נגדית של עדי התביעה. כאשר מסתיימת פרשת התביעה, הנאשם מביא את הראיות שלו ע"מ לבסס את טענתו לגבי המעשים שמיוחסים לו בכתב האישום. הוא יכול לבחור להעיד והוא יכול שלא (יש לו זכות שתיקה).הוא יכול להביא גם עדים. לאחר שמסתיים  ההליך של הצגת הראיות, בית המשפט מתבקש להכריע האם המעשים שהתביעה ייחסה לנאשם – האם הם בוצעו במציאות או לא, האם הנאשם אחראי, האם יש להרשיע את הנאשם. לאחר שניתנת הכרעת הדין, בהנחה שמדובר בהרשעה, עוברים לשלב האחרון של ההליך – הטיעונים לעונש.
הצדדים טוענים לפני בית המשפט מהו העונש הראוי שיש להטיל על הנאשם בגין המעשה שביצע. התביעה בד"כ מציגה את הרישום הפלילי של הנאשם. התביעה גם מציגה את תזכיר הקורבן (דוח שנערך לגבי הנזק שנגרם לקורבן כתוצאה מן המעשה). ישנו גם תזכיר מבחן (מספק לבית המשפט תמונה כללית לגבי הנסיבות האישיות של הנאשם בתוך זה מצב סוציו-אקונומי, נסיבות לעבירה, התייחסות הנאשם לעבירה: מתחרט או לא וכד').
גם הנאשם יכול להביא עדי אופי (במידה ורלוונטי) ובסופו של דבר בית המשפט מחליט לגבי העונש ומעניק גזר דין. הכרעת הדין וגזר הדין יחדיו, מבחינה משפטית, מהווים פסק הדין של בית המשפט. חקירה ß כתב האישום ß הכרעת הדין ß גזר דין. חלוקת העבודה בין קורס דיני עונשין לקורס סדר דין פלילי ופנולוגיה:
פנולוגיה היא בעיקר השלב של העונש. כל תחום הפנולוגיה עוסק בדברים כגון הסוגים השונים של העונשים שקיימים (עונש מאסר, קנס, מאסר בעבודות שירות). הם עוסקים גם בשאלות כגון מהן המטרות השונות שהענישה משרתת. מטרות כגון הרתעה, שיקום, הרחקה מהציבור לתקופה ממושכת. הם גם עוסקים בשאלה האם מחקים מבססים או לא מבססים את הטענה שענישה משרתת את המטרות האלה. האם זה נכון שעבריינים שעוברים טיפול לא חוזרים לעבירות לאחר סיום הטיפול? האם יש לעונש אפקט הרתעתי? האם זה נכון שכשמעלים את רמת הענישה זה מוביל לירידה בשיעור הפשיעה או לא?
סדר דין פלילי וראיות:
מתייחס לכל ההליך. קובעים בהם כללים פרוצדוראליים.
המטרה בסדר דין פלילי וראיות להסדיר את ניהול ההליך הפלילי. סדר הדין הפלילי בא לתת תשובה לשאלות כמו באיזה בית משפט מגישים אישום בעבירה מסוימת? מתי יש לבית משפט סמכות להוציא צו חיפוש או צו להאזנת סתר? באיזה תנאים ניתן לבצע מעצר? הן שאלות כמו מתי ניתן להכריח את התביעה לחשוף בפני הנאשם ראיה "חסויה" – ראיה שנוגעת למשהו מאוד רגיש לביטחון הציבור? א השאלה מתי אם בכלל ניתן להכריח את הנאשם לחשוף ראיות חסויות?