חפוש העיסוק מול תקנת הציבור

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4514
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

דיני עבודה ממ"ן
1 6 – פרה-סמינריון נושא:    חופש העיסוק מול תחרות הוגנת ינואר 2010 תוכן עניינים
מבוא
.                    1
חופש העיסוק כחוק יסוד -.                   2
  מבוא -…         2
  כללי —         2
   סיכום -.         4
הגבלת חופש העיסוק —                    5
  מבוא
-..          5
  כללי —         5
  סיכום -.          6
תחרות בלתי הוגנת (חוק העוולות המסחריות)- …                  7
  מבוא
-..          7
  כללי ..
–          7
  סיכום -.          9
סיכום ומסקנות … –…                    10 ביבליוגרפיה -.                    11
מבוא
חופש העיסוק מעגן בתוכו את זכותו של אדם לעבוד בכל מקצוע, עיסוק ומשלח-יד, בין אם הוא שכיר ובין כעצמאי, על מנת להתפרנס בכבוד ולא להוות נטל על הציבור. מכאן מקומו החשוב של חופש זה במסגרת זכויות היסוד של הפרט הנובעות מאופייה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית הדוגלת בחופש.
בישראל, התוקף לחופש זה בא לידי ביטוי בחקיקת חוק יסוד חופש העיסוק בשנת 1992
שעקרונותיו חלים לא רק על המגזר הציבורי אלא גם על המגזר הפרטי, שעוגן עד אז רק בחוק החוזים.
למרות מעמדו של חופש העיסוק, שהוא מעמד בכורה, הוא אינו מייצג תפיסה ברורה ולעיתים אף מטעה כשבוחנים את ההגבלות המוטלות עליו אם מכוח החוק ע"י חקיקת משנה של הרשות השלטונית, אם מכוח חוזה של העובד עם מעבידו ואם מכוח סודות מסחריים של המעביד.
המעביד מחתים את העובד על תנית אי-תחרות בחוזהו, המגבילה בעתיד את העובד מלעסוק אצל מתחריו לאחר תום יחסי העבודה ביניהם, בכדי להבטיח שהעובד לא יעשה שימוש בכלים שרכש ובידע שאליו נחשף בעת עבודה לצורך תחרות עמו. התניה עשויה להיות מוגבלת לסוגי עיסוק מסוימים, לתקופה מסוימת או לאזור גיאוגרפי מסוים.
בעבודה זו נבחן את סוגיית חופש העיסוק והגבלתו ונבדוק האם תניות המגבילות את עיסוקו של עובד, על סיבותיהן השונות, ברות תחולה במשפטנו.
לשם כך, נבחן את האינטרסים של הצדדים: אינטרס העובד שרוצה לעבוד במשלח ידו, ליטול עמו את מה שלמד בתחום מקצועו והפך לחלק מהכשרתו ולעסוק בו בעתיד מכוח חוק יסוד חופש העיסוק, אינטרס המעביד הרוצה להגן על זכויותיו הקנייניות: סודותיו המסחריים, ידע במשאבים, בשיטות יצור וכו' שהשקיע בעסק וזאת מכוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ואינטרס הציבור המעונין בתחרות חופשית, ניידות חופשית של עובדים ומעבר מהיר של מידע במשק.
כל אלה שזורים באינטרס החברה לנהוג בהגינות ובתום לב, לפעול לפי תקנת הציבור, לכבד חוזים שנכרתו מתוך רצון חופשי וזאת מכוח עיקרון חופש ההתקשרות בחוזה המעוגן בחוק החוזים, שגם הוא מהווה אחד מעקרונות היסוד של התפיסה המשפטית והחברתית בישראל, אך נפגע כתוצאה מהתערבות בו באמצעות חופש העיסוק.