עבודה מסכמת בSPSS

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1548

תקציר העבודה

הסבר לגבי הקובץ קובץ האקסל: "list_students_mesakem"מכיל נתונים פיקטיביים לגבי סטודנטים הלומדים בשנת הלימודים הנוכחית תש"ע, במכללת "LSI" בישראל.
הקובץ אינו כולל פרטים אישיים של הסטודנטים, על מנת למנוע זיהוי.
כמו- כן, הקובץ הקיים אינו הקובץ המלא, אלא מדגם רנדומלי של הסטודנטים.
הקובץ כולל 883
רשומות.
להלן פירוט המשתנים בקובץ: "Id"= מס' סטודנט "Gender"= מין "Year"= שנת לימודים ""Maslul= מסלול לימודים "Bagrut_mean"= ציון ממוצע בגרות "Psichometri_mean"= ציון פסיכומטרי "Semester_a_mean"= ציון ממוצע סמסטר א' תשס"ט Semester_b_mean""= ציון ממוצע סמסטר ב' תשס"ט שלב ראשון:
הכנת הקובץ לעבודה
1 .    עליכם לקלוט את קובץ האקסל ל- SPSS. אין למיין או לשנות את סדר הרשומות בקובץ בשלב זה.
File → Open → Data → File Type:xls
2 .    כפעולת הכנה לעבודה, עליכם לצמצם את הקובץ כך שיכיל בין 550 ל- 750 רשומות בלבד. על כל זוג להחליט מהו מספר הרשומות שיכלול הקובץ הסופי שלו בטווח זה. לדוגמא, במידה והחלטתי שהקובץ שלי יכיל 605 רשומות, אבחר רנדומלית 605
רשומות מתוך 883 הרשומות שבקובץ.
עליכם לרשום בתחילת העבודה המוגשת, מהו מספר הרשומות שבחרתם לעבוד איתן ולהעתיק את פקודת ה- "Syntax" שמראה את פעולת הבחירה.
הסבירות שלשני זוגות סטודנטים יהיה את אותו מספר רשומות בקובץ הסופי- צריכה להיות נמוכה מאד. הקפידו לבחור בחירה אישית.

3 .    יש להכין את הקובץ לעבודה: הגדרת משתנים: הוספת Labels, Values למשתנים בהם קיימים ערכים מספריים בלבד (לפי המקרא הבא), להגדיר את סולם הערכים של כל משתנה ופרמטרים נוספים ב- Variable View. בנוסף, יש לקודד (להוסיף ערכים מספריים) למשתני String, עבורם הקידוד רלוונטי.
4.    כעת, יש למיין את הקובץ לפי שנת לימוד וכמיון משנה- מסלול.
שלב שני:
שאלות הנשיא יש לענות על השאלות באופן הבא (בקובץ ה- Word):
העתקת הפקודה, העתקת הטבלה הרלוונטית מהפלט, תיאור התוצאות מתחת לטבלה.
1 .    מהי התפלגות הסטודנטים במשתנים של: מין, מסלול ושנת לימודים?

2 .    מהי התפלגות המסלולים בשנה א' בלבד? הראו התפלגות והציגו גרף מתאים באחוזים.

3 .    הוציאו התפלגות מסלול, של כלל המדגם, לפי מין, כולל אחוזים. מהו שיעור הבנים לעומת הבנות בפקולטה לסוציולוגיה? מהו שיעור הבנים הלומדים בהנדסת מכונות, לעומת הבנות?

4 .    בקרב הבנות, מהי הפקולטה השכיחה ביותר? מהו אחוז הבנות הלומדות בה? בקרב הבנים, מהן 3 הפקולטות השכיחות ביותר? רשמו את האחוז של 3 הפקולטות השכיחות בקרב הבנים.
לקרוא מהטבלה הנ"ל.
5.    האם יש קשר סטטיסטי בין מין לבין מסלול? תארו והסיקו מסקנה סטטסיטית.

6 .    הפיקו מדדים סטטיסטיים: ממוצע, חציון, סטיית תקן, טעות תקן, ערך מינימום ומקסימום ו- N למשתנים: ציוני בגרות, ציוני פסיכומטרי, ציוני סמסטר א' תשס"ט, ציוני סמסטר ב' תשס"ט. (שימו לב שבמידה ואתם מחליטים להגדיר ערכים מסוימים כ- Missing Values (ורצוי) עליכם לציין אילו ערכים הגדרתם כחסרים, ולנמק מדוע).
הגדרת ערכים חסרים לממוצע בגרות: 0 ולפסיכומטרי 0-199.
7.    וכעת את אותם מדדים, עבור אותם משתנים, הראו בחלוקה לפי שנת לימודים.
8.    האם ציוני סמסטר א' מתפלגים נורמלית? הראו זאת גרפית ונמקו.
להוכיח לפי סימטריות והעובדה שהחציון, הממוצע והשכיח הם בערך אותו הדבר.
9.    בקרב סטודנטים שנה ג' בלבד, האם יש הבדל מובהק סטטיסטית בין ציוני סמסטר א' לציוני סמסטר ב'?
הוכיחו ונמקו, כולל מסקנה סטטיסטית.

1 0.                       יש להפיק טבלה הכוללת:
N, ממוצע וסטיית תקן של ציוני סמסטר ב' בקרב הפקולטה להנדסה? (לצורך הסקה על הפקולטה להנדסה, יש לייצר משתנה חדש בו תחברו בין הנדסת מכונות להנדסה אזרחית).

1 1.                       האם יש הבדל מובהק סטטסיטית בציוני סמסטר ב' בין הפקולטה להנדסה והפקולטה לסוציולוגיה?

1 2.                       בקרב כלל המדגם, לכמה סטודנטים יש ממוצע 80 ומעלה גם בסמסטר א' וגם בסמסטר ב'? לכמה אין ממוצע 80 ומעלה לא בסמסטר א' ולא בסמסטר ב'? (כיצד תענו על השאלה?, הוסיפו את הטבלה ונמקו)
1 3.                       הציגו גרפית את הקשר בין ציוני סמסטר א' לסמסטר ב' (Scatter Plot).
1 4.                       קבצו את ציוני הבגרות ל- 4 רמות: עד 50= 1, 51- 70= 2, 71- 85= 3, 86 ומעלה= 4. הציגו גרף שכיחויות של המשתנה המקובץ.

1 5.                       חשבו משתנה חדש, רק עבור שנה ב', שהינו ממוצע של ממוצע סמסטר א' וממוצע סמסטר ב'.
בקרב סטודנטים של שנה ב' בלבד, האם יש הבדל בממוצע השנתי של ציוני הסמסטר (שחושב בסעיף 15) לפי קבוצות ציוני הבגרות (המשתנה שבניתם בסעיף 14).

1 6.                       ולסיום, ידוע כי ממוצע הבגרות באוכלוסייה הכללית בישראל עומד על 82 בממוצע. האם ממוצע המדגם שלכם (כלל המדגם) דומה או שונה מממוצע האוכלוסייה?

1 7.                       כעת, חישבו על ממצא נוסף מתוך הקובץ שעשוי לעניין את הנשיא. רשמו את הממצא ומדוע לדעתכם הוא מעניין.
בהצלחה רבה J לימור