עבודה מסכמת בשיטות מחקר איכותניות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9951
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה החוג לתקשורת שיטות מחקר איכותני– סמסטר ב', תש"ע עבודה מסכמת דפוסי השימוש באינטרנט בקרב האוכלוסייה החרדית היהודית בישראל 01.09.2010 מבוא
ותיאור החברה החרדית בישראל היא חברה מסורתית המנסה לשמור על גבולותיה ולהתנהל כתרבות מובלעת בקרב החברה הישראלית-חילונית. אחד האתגרים שאיתם עליה להתמודד הוא חדירתן של טכנולוגיות תקשורת חדשות. האינטרנט הוא מן הטכנולוגיות השנויות ביותר במחלוקת במגזר החרדי, המציב בפניו אתגרים ייחודיים. בשל תכונותיו של המדיום החדש קיים חשש כבד מחשיפת הציבור החרדי לדברי כפירה בדת ולתכנים בוטים, אלימים ומיניים, העלולים להסיט את המאמין מדרכו וכן להחליש את אמונתו. עבודה זאת תעסוק בעמדות כלפי השימוש באינטרנט על ידי המגזר החרדי, במוטיבציה מאחורי השימוש ובהשפעותיו של האינטרנט על המשתמשים. שאלות המחקר הן כיצד תופסים אנשים חרדיים המשתמשים באינטרנט את מקומו של האינטרנט בחברה החרדית ובחייהם האישיים, אילו קשרים הם יוצרים באמצעותו ומה הם דפוסי הגלישה שלהם. חשיבותו של המחקר הוא בבחינת האינטרנט, כזירה ייחודית ביותר לציבור החרדי אשר בה האנשים יכולים ליצור קשרים, לקבל מידע וכן לבצע פעולות פרקטיות המקלות על אורך חייהם היומיומי.  עניין מיוחד למחקר זה מוסיפה בחירת אוכלוסיית המחקר, אשר בפני עצמה מהווה גורם להתעניינות בשל הסתגרותה וייחודיותה מכל שאר אוכלוסיות המתגוררות בישראל. בשל כך בחינת תהליכי האימוץ של כלי חדשני זה, בחברה סגורה והומוגנית, מעוררת התעניינות רבה ובסיס למחקר עתידי.
כמו כן מחקר מסוג זה מהווה אתגר בבחינת התמורות וההשלכות החברתיות, המוסריות והערכיות בחברה החרדית עקב השימוש באינטרנט.
המחקר התבסס על ראיונות עם 4 נשים חרדיות הגרות בעיר חרדית אלעד, אשר יכלו מתוך ניסיונן וניסיון משפחותיהן לענות על שאלות הנוגעות להרגלי הגלישה, הסיבות לה, וכן להביע דעתן בדבר השימוש בכלי זה.
גילן הממוצע של המרואיינות הינו 28, כאשר כולן משתמשות באינטרנט מזה כמה שנים לפחות.
במהלך המחקר לצד השאלות הכלליות בדבר השימוש באינטרנט, עלו שאלות הבוחנות הבדלים מגדריים באימוץ האינטרנט. מנושאים ראשוניים ורחבים הבוחנים את אופנים כלליים של קבלת האינטרנט בבית חרדי, המחקר התקדם לבחינת השימוש בקרב הדור החרדי המתבגר, הנולד לתוך מציאות של שימוש קיים מזה כמה שנים וכן התמקד בבחינת אמצעי הפיקוח על הגלישה מצד ההנהגה הרבנית של הקהילה. המחקר ניסה לאתר הן את היחס הנוכחי של החברה החרדית כלפי האינטרנט, והן את ציפייתה ממנו בעתיד הקרוב והרחוק.