תרגיל/ סמינריון קטן

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1541
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

אלימות בקרב בני נוער אתיופיים צברים- נורמה או סטייה תרבותית?
מבוא
עבריינות הנוער הינה עבריינות המקיפה בני נוער רבים. לעומת סוגים אחרים של עבריינות, עבריינות זו מייצגת את דור העתיד והטיפול בה משפיע על עתיד החברה כולה.  המאפיין העיקרי של עברייני  הנוער הוא עצם היותם בגיל ההתבגרות- גיל המלווה בקשיים חברתיים, אישיים ופיזיים כאחד. עצם הימצאותם של בני נוער בגיל בעייתי כזה מקשה על ההתייחסות אליהם ועל הטיפול בעבריינותם.
עבריינות נוער הינה חלק מסטייה חברתית. סטייה חברתית היא המצב בו כנראה תהליך הסוציאליזציה  לא עבד, או המחשבה שבה הערכים והנורמות הם לא נכונים. סטייה היא התנהגות המיוחסת לבן אדם המתפרשת כנוגדת את הנורמות או הערכים של החברה הכוללת. הנורמות הן ערכים המקובלים בחברה הכוללים התנהגות. ההתנהגות מתפרשת כסותרת את הנורמות ולכן היא סוטה (שפירא, 1986). עבריינות נוער מוגדרת כסטייה חברתית בקרב מתבגרים בני 18-12, האסורה על-פי חוק והפוגעת באחרים ו/או בעצמם. עבריינות נוער נבחנת בשלושה רבדים עיקריים: כמות העבירות, אופיין וחומרתן (הורנשטיין ואלמוג, 2010). בנוסף לגיל הבעייתי קיימים גורמים נוספים המהווים טריגר משמעותי לעבריינות בני נוער. הבולט שבהם הוא הגירה.
נכון לשנת 2003 שיעור העבריינות הכללי של נוער עולה (בני נוער שהיגרו לישראל) הינו כפול מחלקו באוכלוסייה. חלקו של הנוער העולה ביחס לנוער בישראל הוא 11.9%, בעוד שיעור הנוער העבריין העולה ביחס לשאר עברייני הנוער הוא
2 2%. כמו- כן, שיעור העבירות בהן מעורב נוער עולה מהווה 26% מכלל העבירות המבוצעות בידי בני נוער (הורנשטיין ואלמוג, 2010). תרגיל זה יבחן את תופעת עבריינות הנוער בקרב בני נוער אתיופיים צברים ויציג דיון המתבסס על אפיון העבריינות כנורמה או כסטייה תרבותית.