סמינריון בחשבונאות ניהולית מתקדמת-ניהול סיכונים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9976
מספר מקורות 60

תקציר העבודה

תקציר מנהלים עבודתי היא מחקר תיאורטי שמטרתו לבחון את הסיבות השונות שבגללן חברות מנהלות סיכונים. שאלת המחקר שבה אני מתמקדת במחקר זה היא: האם כל ארגון זקוק לניהול סיכונים?
על מנת לבצע את המחקר, לבחון את ההשערות ולהסיק מסקנות נעשה שימוש רחב במאמרים אקדמאיים, אשר בחנו את הרקע והסיבות להפיכתו של תחום ניהול הסיכונים לאחד התחומים החשובים והמרכזיים ביותר בכל ארגון. תוצאות המחקר מצביעות על כך שניהול סיכונים הכרחי לכל חברה אשר רוצה להתפתח, לגדול ולהישאר הרבה זמן בשוק. כמו כן, ארגון אשר ישכיל לנהל את סיכוניו באופן יעיל ואפקטיבי יגביר את היכולת של הארגון להתמודד באופן אפקטיבי עם אי הוודאות ולעזור בהשגת יעדיו העסקיים. ניהול הסיכונים מאפשר לארגון לקבוע איזו רמה של סיכון הוא מעוניין לקחת או יכול לקבל בתהליך בניית הערך לבעלי המניות.
הצלחה בניהול הסיכונים תאפשר לארגון להשיג ביצועים ויעדי רווח טובים יותר, להימנע מהפסדים ולהבטיח דיווח אפקטיבי וציות להוראות החוק.
מחקר זה יכול להיות שימושי לכל בעל תפקיד במגזר העסקי או הפרטי, שברצונו לקבל רקע כללי על תחום ניהול הסיכונים וחשיבותו. כמו כן, הוא יכול להיות שימושי לכל אדם באשר הוא שמעוניים להרחיב את אופקיו וללמוד על תחום שנהיה כה רלוונטי, במיוחד בשנים האחרונות לאור המשבר הכלכלי האחרון שללא ספק פקד את כל מדינות העולם. העבודה מתחלקת לכמה פרקים, כדלקמן:
1.      מבוא                                                                                                                                            
2 .      סקירת ספרות                                                                                                                                            
2 .1   ניהול סיכונים – מהו?
2.2   סוגי סיכונים שקיימים
2 .3   מטרתו של ניהול הסיכונים
2 .4   ניהול יידע על ניהול סיכונים
2 .5   ממשל תאגידי וממשל בנקאי ככלי לניהול סיכונים
3 .      השערות המחקר
3 .1   השערה 1 : ללא ניהול סיכונים משולב וניהול בטיחות הארגון יקרוס
3 .2   השערה 2 : בבנקים ובחברות ביטוח ניהול הסיכונים הוא חובה
3 .3   השערה 3 : ארגונים בעלי תרבות ארגונית לניהול סיכונים, מצליחים יותר
4 .      סיכום 5.      ביבליוגרפיה
1 . מבוא   רק מצפייה בחדשות ניתן לראות כי העולם הופך להיות יותר ויותר מסוכן. מספר הסיכונים וסוג הסיכונים המקיפים אותנו גדל מידי שנה. החל ממתקפות טרור ומלחמות, שמירת מידע ואבטחת מידע, אסונות טבע, סיכוני שוק שונים, מחסור בדלק, הונאות ועוד. כל אחד מאיתנו, מתמודד עם סיכונים שונים בהתאם לתפיסתו. אולם כיצד עולם העסקים מתמודד עם סיכונים הינה שאלה שצריכה להיות לה תשובה אחת שאינה תלויה במזל או גורל.
ההיסטוריה מלמדת אותנו כי אירוע אסון, מכל סוג שהוא, יפקוד אותנו על רצף הזמן השאלה האם נשכיל להתכונן לאירוע מסוג זה. הדבר הוודאי ביותר בעידן זה הינו כי דברים רעים עשויים לקרות לתאגידים טובים. אין ספק כי תאגידים אשר מתכוננים לתרחישים מסוג זה מצליחים למזער נזקים לעומת תאגידים אשר יטמנו את ראשם בחול.
אם נבחן את תחום ניהול הסיכונים נוכל להבחין כי הוא בא באינטראקציה עם הרבה מאוד תחומים אחרים. בסקירה התיאורטית בחנתי השפעה של תחומים נבחרים , כגון ממשל תאגידי וניהול יידע על ניהול הסיכונים. בהמשך המחקר מופיע פרק ההשערות. על מנת לבסס את עמדתי ולענות על שאלת המחקר העליתי 3 השערות. ההשערה הראשונה עוסקת בחשיבות של ניהול סיכונים אסטרטגי וניהול הבטיחות בחברות אשר רוצות לא רק לשרוד בשוק אלא גם להתפתח ולשיא את ערכה של החברה. ההשערה השנייה עוסקת בניהול סיכונים בעולם הפיננסי. בחלק זה של העבודה התמקדתי בעיקר בתקנות רגולטוריות אשר קיימות במגזר הזה, הסיבה שבגללה הן קיימות והשפעתן על יכולת עסקית של בנקים וחברות ביטוח.
ההשערה השלישית עוסקת בקשר בין פריסתו של המודל ה-ERM   לבין תרבות ארגונית , והאם קיומה של תרבות ארגונית מתאימה יכולה להשפיע על ביצועיה של החברה. יש הרבה מודלים שפותחו לצורך ניהול הסיכונים . במחקר זה החלטתי להתמקד במודל ה-ERM כיוון שנכון להיום הוא נחשב לאחד המודלים המובילים והנפוצים שקיימים בשוק.  בסוף העבודה מופיע פרק המסקנות, אשר כולל בתוכו מסקנות שמתבססות על המחקר כולו.