סמינריון בנושא מעמד האישה באיראן.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 92
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7493
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

מעמד האישה באיראן עבודת סמינריון המוגשת במסגרת הקורס הבדלים בין תרבויות
תוכן עניינים
מבוא
— עמ' 3
פרק א': מעמד האישה בחברה המוסלמית — עמ'
4 פרק ב': שינויים ראשונים תחת השלטון האסלאמי — עמ'
1 1
פרק ג': מעמד האישה באיראן עמ' 15
סיכום – עמ' 20 מקורות — עמ' 21
מבוא
כיום זכויות הנשים באיראן רחוקות מלהשביע רצון, אולם בהשוואה למדינות אחרות במזרח התיכון שבהן אחוז הבורות בקרב הנשים מגיע לכ- 80%,  הנשים האיראניות נחשבות למשכילות, רבות מהן אקדמאיות, הן רשאיות להצביע ובעלות דעה עצמית משלה.
מצב זה היה רחוק מלהיות מצבן של הנשים בתקופה שלאחר מהפיכת חומייני בשנת  1979. המהפכה שהנהיגה באיראן את השריעה השיעית, ביטלה באופן מובהק את כל החוקים שנחקקו לטובת הנשים בתקופת השלטון הפהלווי, והחזירה אותן למעמדן ההתחלתי. המהפכה המחישה היטב את הפיכת האישה לקניין והפיכת גורלן לנשלט על ידי הגבר.
בתוך חודשים ספורים מעלייתו של חומייני הוצאו חוקים ותקנות אשר הגדירו את הנשים לא רק כ"לא שוות" אלא גם כ"נחותות מבחינה ביולוגית" ואף נטען שנוכחותן במקומות ציבוריים היא בבחינת "הסתה וליבוי יצרים".
השושלת הקג'ארית שלטה באיראן עד לתחילת המאה ה-20,  והנהיגה שלטון מלוכני. בתקופה זו, הדת שלטה במדינה וחכמי הדת זכו להשפעה רבה. בשנת 1926 עלה לכס השלטון רזה ח'אן שעמד בראש השושלת הפהלווית. רישומי פועלו ניכרו היטב באיראן ורבים ראו בו את מכונן "איראן החדשה", אשר הניח את היסודות לעיצובה כמדינת לאום שמתקדמת במהירות לעבר גיבוש לאומי, חילון והתמערבות.
בשנת 1941 ירש את כס המלוכה בנו מוחמד רזה אשר הצליח לבסס את שלטונו ושלט עד למהפכה האסלאמית בשנת 1979.
מטרת עבודתי הינה לבחון את מעמד האישה באיראן. תחילה אסקור את מעמד הנשים באסלאם באופן כללי, אבחן אלו תמורות נוצרו במהלך השנים בתחום זה באסלאם, ולבסוף אסקור את מעמד השנים באיראן.