קונפליקט בין משפחה לעבודה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8983
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

מור וגיא (2006), מציינים במאמרם כי מאז שנות השבעים, עולה בהתמדה שיעור הנשים היוצאות לעבוד מחוץ לגבולות ביתן. ניתן לראות כיום כי נשים בעולם המערבי, לוקחות חלק במגוון תחומים שונים ומגוונים, כשביניהם תפקידים שנחשבו עד היום כ"גבריים" כדוגמת תחום ההנדסה, כלכלה, ניהול וכדומה.             הצטרפותן לשוק העבודה של נשים נשואות בכלל, ואמהות לילדים בפרט, הביא לשינויים דרמטיים במבנה המשפחה – ממשפחות שבהן הגבר הוא המפרנס היחידי והאישה מטפלת בבית ובילדים, למשפחות של שני מפרנסים. עקב כך יותר ויותר נשים חוות קשיים בשילוב בין דרישות העבודה ודרישות המשפחה, הספרות בנושא, מכנה קונפליקט זה כקונפליקט "עבודה – משפחה". קונפליקט זה הינו שכיח ומהותי, בו אספקטים שונים מעולם העבודה משפיעים לרעה על חיי המשפחה ולהיפך (שטייר, 2005). לעומת זאת, יש הגורסים כי לצד קונפליקט זה, בין המשפחה והעבודה מתקיימת העשרה בין תפקודית כלומר, יש לראות את התפקוד שבין עולם המשפחה לעולם העבודה, כמחזק את היכולות והאפשרויות של הפרט בכל אחד מהתחומים, כך שלמעשה התחומים השונים יותר תורמים האחד לשני מאשר מתנגשים (כץ, 1988).    לאור האמור לעיל, מעניין להשוות את ביטוייו של הקונפליקט עבודה משפחה, בתחומי עיסוק דיפרנציאליים, כאשר מטרת המחקר הנוכחי היא לבדוק את ההבדלים בין נשים העוסקות בתחומים "חברתיים" כדוגמת העבודה הסוציאלית, ובין תחומים הנשבים "ריאלים" כדוגמת הנדסה. שאלת המחקר: כיצד חוות נשים ממקצועות "ריאלים" לעומת נשים ממקצועות "חברתיים" את עוצמת הקונפליקט עבודה משפחה?
לצורך הבנת חוויה זו, נבחנו שלושה מוקדים עיקריים: תפיסתן של הנשים אודות האימהות שלהן. תפיסתן של הנשים אודות סביבת עבודתן.
תפיסתן של הנשים את חלוקת התפקידים בינה ובין בעלה.
טרם בחירת שאלת המחקר, קראתי ספרות רבה בנושא קונפליקט עבודה משפחה, ונחשפתי להשלכותיו השונות. מתוך המחקרים השונים עלה, כי נשים רבות חוות באופן שונה את עוצמת הקונפליקט, יש המדווחות על קונפליקט רב יותר מאשר העשרה, ויש שלהפך. לפיכך, עניין אותי לדעת האם ניתן להצביע על שוני בחווית האם, הנגרם כתוצאה מסוג עיסוקה, ומסביבת עיסוקה. כמו כן, בחרתי בנושא זה מכיוון שהוא מהותי ורגיש עבורי. בשלב זה של חיי, בו אני נשואה כשנתיים ועתידה לסיים את התואר הראשון שלי בעבודה סוציאלית, הרצון בדבר הבאת ילד לעולם הולך ומתעצם ותופס מקום משמעותי בחיי. בתקופה זו עולות בי שאלות רבות בדבר יכולתי לשלב בין האימהות ועולם העבודה ועל כן, עניין אותי לדעת האם התחום אותו בחרתי עשוי לסייע בדבר עוצמת הקונפליקט או שמע אין כל קשר בין השניים. לפיכך בחרתי לראיין שתי נשים נשואות, לכל אישה שני ילדים אותם היא מגדלת יחד עם בן זוגה. הראיונות עימן התבצעו במסגרת המסורת הפנומנולוגית הלקוחה מהעולם האיכותני, כאשר נעשה שימוש בראיון חצי מובנה, וראיון פתוח (בן יהושוע,
2 001). המרואיינת הראשונה עובדת כמהנדסת בחיל האוויר של צה"ל, והשנייה עובדת סוציאלית בשירות בתי הסוהר.