מעורבות הורים בבתי הספר והשפעתם על הישגי התלמידים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7415
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא:
.1-17
א. מעורבות הורים בבית הספר- הגדרות ומודלים: –1-7
א.1. מעורבות הורים – הגדרות א.2. מודלים שונים למעורבות הורים בבית הספר.
ב. זכותם של הורים למעורבות- האמנם ? -7-10 ב.1 גישות שונות בדבר זכותם של ההורים למעורבות. ב.2 גישות בדבר זכותם של הורים למעורבות – בישראל. ג. שיקולים והשפעות על מעורבות הורים בבתי הספר ..10-13
ג.1. שיקולים למעורבות הורים בבתי הספר- גורמים כלליים ג.2. שיקולים למעורבות הורים בבתי הספר- גורמים ספציפיים. ג.3 גורמים אישיים המעכבים או מניעים מעורבות הורית בבתי הספר. ד. בין מעורבות להתערבות -..13-14
ה. קשיים בקשר מורים הורים .14-16
ו. השפעת מעורבות ההורים בבית הספר כל הפן הלימודי של תלמידים –16-17
דיון …18-20 סיכום ..20 ביבליוגרפיה מבוא:
לפני מספר חודשים, הארץ געשה ורעשה סביב סירובם של הורים מחסידות סלונים בישוב עמנואל לשלוח את בנותיהם ללמוד בבית ספר אחד עם בנות ספרדיות , שלא משתייכות לחסידות. בין השאר, עוררה הפרשה שאלות נוקבות בדבר מעורבותם של ההורים בבית הספר: עד כמה להורים זכות לגיטימית להכריע בדרכו החינוכית של בית הספר, בקביעת מדיניות לגבי קבלת תלמידים ועוד. עבודה זו, תעסוק בהרחבה בנושא זה.  נדמה כי המונח "מעורבות הורים" , הפך למטבע לשון בשנים האחרונות. דיונים אין ספור נערכו, בזירה התקשורתית והאקדמית על מקומם של ההורים, על זכותם להתערב או על זכותם למעורבות, על הנושאים ה"לגיטימיים" וה"לא לגיטימיים" ועל שלל  ההשפעות במגוון תחומים , הן בעבור הילד והן בעבור המערכת, בהם ניכרת השפעתה של מעורבות ההורים. במסגרת מחקר זה, ננסה לבחון את השאלה בדבר הקשר שבין מעורבות ההורים בכיתה לבין ההיבטים הלימודיים בכיתה, הן ברמת הילד הפרטי והן ברמת הכיתה כמכלול. ראשית, נגדיר "מעורבות הורים" מהי, נציג מודלים שונים לבחינת ממדים של מעורבות הורים , נדון בגישות שונות העוסקות בזכותם של ההורים למעורבות בבית הספר, נסקור את ההתפתחויות בישראל ביחס למעורבות ההורים, נדון בהבדלים שבין "מעורבות" ל"התערבות" ונבחן את השיקולים המקדמים והמעכבים מעורבותם של הורים בבית הספר. לבסוף ולאור כל אלה, נבחן גם את ההשפעות של מעורבותם של ההורים בבית הספר על הישגי התלמידים, הן ברמה הפרטנית והן ברמה הקבוצתית.   א.
מעורבות הורים בבית הספר- הגדרות ומודלים: א.1 – מעורבות הורים – הגדרות: המונח "מעורבות הורים" הינה למעשה שם כולל, שניתן לפעולות רבות ומגוונות שמבצעים הורים עם ילדיהם – או עם אנשים הקשורים בחינוך ילדיהם , הפורמלי והלא פורמלי כאחד  ( דוגמת מורות, גננות , מטפלות, מדריכי תנועת נוער או חוגים  וכיוצא באלו ). מטרתן של  פעולות אלה של ההורים , הינה שיפור הישגיהם הלימודיים של הילדים, שיפור תחושת המיטביות שלהם ועוד ( Bauch, 2001; Eduards & Alldred,
2 000 ). ב"מעורבות הורים" הכוונה היא הן לפעולות והצעדים האינדיבידואליים שהורים עושים עם ילדיהם הפרטיים , בכל הקשור לחינוכם והן לפעולות ולצעדים קולקטיביים של קבוצות הורים מול בית הספר ( Epstein, 1992 ).
מבחינת הספרות המחקרית, ניתן לראות כי המוקד העיקרי של המחקר על מעורבות הורים, עוסק במעורבותם ויחסיהם עם בית הספר  לאורך השנים ( Greenwood & Hickman ,(1991, המושג והפעילויות המיוחסות לו אף השתנו בהתאם לגישות החינוכיות שרווחו באותה התקופה ( Berger, 1991 ).