ילד בעל צרכים מיוחדים ומשפחתו אבחון והתמודדות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 6601
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

ילד בעל צרכים מיוחדים ומשפחתו דרכי אבחון והתמודדות תוכן העניינים
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 פרק א' :             מבוא – הרציונאל -2
פרק ב' :              סקירת ספרות………………………… .4
                                                                                                                                  הורות………………… –4
                                                                                                                                                 משפחתו של הילד לקוי הלמידה   5                                                            לקות למידה מהי? -6
                        האבחון הדידקטי ומטרתו…………………… –.7
                       תגובות הוריות לאבחון דידקטי -.8           פרק ג' :              אתיקה מחקרית ………… .11
                                    א. ספרות מתודולוגית 11
                                    ב. סוגיות אתיות להן נחשפה החוקרת בתהליך המחקר 12                     פרק ד' :             ממצאי המחקר ..13
פרק ה':              דיון ..17
   פרק ו':             סיכום..………..……………… –…18
ביבליוגרפיה -..19
מערכת החינוך בשנים האחרונות שמה לה למטרה את מיצוי הפוטנציאל של כל תלמיד ותלמיד על פי כישוריו.  מערכת זו נותנת לגטימציה  לאותם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים להשתלב בכיתה רגילה ולהיות שווה זכויות בה. העיקרון שלפיו כולם שווים בפני החוק, מחייב בין השאר, חלוקת משאבים צודקת מבלי לקפח איש (עמלה,1987).
השוויון צריך לבוא לידי ביטוי  בהקצאת המשאבים, אך חשוב יותר, הדאגה למען שוויון בצרכים. כדי להגדיל את ההזדמנות להצליח, יש להתחשב  בהבדלים אינדיבידואליים והפעלת המשאבים בהתאם.
כדי להשיג את זכותו להזדמנות שווה, יש להתאים בעבור הילד את שיטות ההוראה, לפי צרכיו ותכונותיו . כאן האחריות על בית הספר. עיקרון האינדיבידואציה מושתת על התפיסה אשר לפיה אין לראות הבדלים אינדיבידואליים כסטייה מהנורמה, אלא יש לבנות עליהם את תוכניות הלימודים (שרן,1990).
בשנים האחרונות עלתה במידה ניכרת המודעות לקיומן של לקויות למידה ולאבחון הדידקטי (חינוכי)ככלי עיקרי לאיתורן (ניצן,2000).
 מטרת האבחון לאתר את הערוצים שבאמצעותם מצליח התלמיד לבטא את יכולתו, ולאתר את אופני התפקוד הספציפיים שמקשים עליו  בתהליכי הקליטה (באמצעות חמשת חושיו) ובניית תוכנית טיפול שתצא מנקודת הכוח של התלמיד.
עיקרון ההערכה המצבית מהווה חוליית גישור בין המישור האבחוני לבין המישור הטיפולי.   יש צורך לאבחן את הילד המגלה קשיים ו/או פערים בלמידה במהירות  כדי לאתר את הקשיים  והתחומים החזקים של הילד. לאתר את הבעיה, את היקפה ואת ביטוייה השונים. המידע יאפשר להבינו טוב יותר ולעזור לו בצורה מקצועית ומכוונת. המשפחה משמשת כמסגרת מעגלית בעלת פתחים הפונים אל הפורמאליות והנוקשות של המערכת החברתית חינוכית. המעבר המוצלח מהמעגל המשפחתי, אל המעגל הרחב יותר של החברה הפוסט-מודרנית בה אנו חיים, תלוי רבות באופייה ובתפקודה של המסגרת הפנימית.