לידה והורות בגיל הנעורים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 3568
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

לימודי תואר המוסמך עבודה סוציאלית  יולי 2002                                        היבטים פסיכולוגיים של לידה והורות הריון לא מתוכנן בגיל הנעורים היריון בלתי מתוכנן או חשש להריון, הנו מצב קשה, משברי ובעל השלכות שליליות ניכרות עבור המתבגרת והילוד. הריון והורות בגיל ההתבגרות נחשבים כבעיה לא רק למתבגרים, לילדיהם ולמשפחותיהם, אלא גם לחברה כולה (Bruce,
1 991) .  בעבודה זו נעסוק בהריון לא מתוכנן בקרב מתבגרות. בחרנו בנושא זה לאור עבודתנו, אשר במסגרתה אנו נחשפות לפניות רבות של נערות ומשפחותיהן בנוגע להיריון לא רצוי. שתיים מאתנו עובדות בשירות למתבגרים בסיכון והשלישית עובדת במקלט לנשים מוכות. נושא זה עניין אותנו באופן מיוחד, כיוון שעל אף המודעות החברתית הגוברת שקיימת, המתירנות והפתיחות למיניות ולאמצעי מניעה ושפע המידע הזמין והרבגוני אשר נמצא באינטרנט, בספרות ובמדיה בנושאים של מין ומיניות, קשר וחברות, אהבה ומשיכה. עדיין אנו עדות למגמת עלייה בהיקף התופעה של הריון לא מתוכנן בקרב מתבגרות. הדבר מביא אותנו לחשוב שמעבר לפתיחות ולמידע הזמין, קיימים גורמים נוספים המשפיעים על הבעיה. ונראה כי בני הנוער יודעים "מה" ולא יודעים "איך". גורם נוסף שהביא אותנו להתעניין בנושא הוא ניסיוננו האישי כנשים שעברו בעצמן תהליך של התבגרות וחוו דברים כנערות ונשים.
כמו כן אחת מכותבות העבודה היא אם לנערה מתבגרת המתמודדת עם חששות, שאלות, ותהיות בנוגע לדרך הנכונה בהתמודדות עם בתה המתבגרת אשר נמצאת בשלבי התפתחות של הזהות המינית.
אחת מכותבות העבודה עובדת במקלט לנשים מוכות ושם פוגשת חלק מאותן נערות בשלבים מאוחרים יותר של חייהן ומתמודדת עם הקשיים של אותן נשים כיום בהתייחסות לעברן כנערות במצוקה שנכנסו להיריון בגיל ההתבגרות.
          בעבודה זו נפרט בתחומים הבאים: היקף התופעה, נערות במצוקה כאוכלוסיה בסיכון, הזהות וההתנהגות המינית אצל מתבגרות, היריון לא מתוכן בקרב מתבגרות, משימות ההתבגרות למול משימות ההורות, המעבר להורות ולבסוף דרכי התערבות.