בקורס צמיחת המדינות החדשות באפריקה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1436

תקציר העבודה

קורס
1 0206
צמיחת המדינות החדשות באפריקה ממן 11
שאלה 1:
שני החוקרים טוענים טענות הפוכות לגבי חשיבות ההבדלים בין שיטות השליטה הקולוניאליות של המעצמות השונות, אולם הנימוקים שלהם נובעים מכיווני הסתכלות שונים לחלוטין. שני החוקרים בוחנים את ההבדלים מתוך פרספקטיבה מאוחרת- בחינת המציאות במדינות האפריקאיות החדשות שנולדו לאחר סיום הקולוניאליזים, תוך ניסיון להסיק על הקולוניאליזם והשפעתו על מדינות אלה. בעוד שאברנטי בוחן את מידת היציבות בתוך המדינות החדשות ומצביע על האלימות ועל הבדלנות הפוליטית של קבוצות אתניות בתוך חלק מן המדינות הללו, הרי שבטס מצביע על התהליך האחיד שהתרחש לאורך תקופה מוגדרת כמעט בכל רחבי אפריקה של התעוררות פוליטית אפריקאית בתוך תבניות פוליטיות אירופאיות.
אברנטי טוען שלהבדלים בין שיטות השליטה הקולוניאליות השונות היו השלכות משמעותיות מאוד על עתיד המדינות האפריקאיות. הוא מביא כדוגמא את המקרים שבהם נקטו המעצמות שיטות של שליטה עקיפה באזורים של הטרוגניות אתנית (ניגריה, סודן, אוגנדה, צ'אד, קונגו), וטוען שבהם, לאחר קבלת העצמאות, התגלתה נטייה ברורה למלחמות אזרחים, ולבדלנות אתנית, שנבעו מן התודעה הפוליטית הנפרדת של קבוצות אתניות ואזוריות בתוך מדינות החדשות.
לעומתו, מצביע בטס על עצם קיומה של התעוררות פוליטית אפריקאית, ובוחן את המסגרת הכרונולוגית שבה התפתחה תודעה פוליטית זו, ואת דפוסי המחשבה והמסגרות הארגוניות שבאמצעותן הביאו האפריקאים לידי ביטוי את ההתעוררות הפוליטית בארצות …
**ללא מקורות