עיון במשנותיהם החינוכיות של בובר ודיואי

תקציר העבודה

תקציר העבודה "עיון במשנותיהם החינוכיות של בובר ודיואי" העבודה סוקרת את משנותיהם החינוכיות של הוגי הדעות בתחום החינוך מרטין בובר וג'ון דיואי. היא נפתחת בסקירה על התהליך החינוכי על פי כל אחד מהוגי הדעות, שלאחריה מתבצעת השוואה של שלושה זוגות קטעים המבטאים כל אחד נקודות דמיון ושוני בהשקפותיהם החינוכיות.
במשנתו החינוכית דיואי מתמקד בחשיבותה של פעולת גומלין בין המורה לתלמיד, בשיתוף הפעולה המושכל שצריך להתקיים בינהם, על יסוד הניסיון וקישורו לדברים המוכרים לילד.
בובר לעומתו מדגיש את חשיבות האיזון בין המורה לתלמיד מבלי לשים דגש מוגזם על אף צד וחשיבותה של עצם ההתקשרות, הצורך של התלמיד ליצור, איסור ההתערבות של המורה, הסכנה שבהשפעה מתוך שררה, וחשיבותם של ה"הקפה" והאמון.
שלושת זוגות הקטעים המושווים בעבודה מציגים את האספקטים הבאים:
כיצד מציע כל אחד מהוגי הדעות דעות לפרוט את השקפתו למעשים בפועל.
כיצד מגדיר כל הוגה את גרעין השקפתו ותפיסתו החינוכית.
השוואה בין פעולת הגומלין של דיואי וה"הקפה" של בובר.
העבודה מבוססת על המקורות הבאים:
"הילד ותוכנית הלימודים, בית הספר והחברה" של ג'ון דיואי "על המעשה החינוכי" של מרדכי מרטין בובר תוכן ענינים התהליך החינוכי עפ"י דיואי .. 3
התהליך החינוכי עפ"י בובר  .. 4
ניתוח השוואתי בין קטעים המייצגים את החשיבה האינטראקטיבית של בובר ודיואי – 6
השוואה מספר 1
-.. 6
השוואה מספר 2
-.. 8
השוואה מספר 3
-.. 9
סיכום …  10 רשימת ביבליוגרפיה 11