רפרט (תרגום ותקציר מאמר עבור הרצאה) בתחום הפסיכולוגיה. שם המאמר: Blagrove,(1992): dreams as the reflection of our waking concerns and abilities – a critique of the problem solving paradigm in dream research.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 1483

תקציר העבודה

מאמר 14,חלק א'(פרק 8) Blagrove,(1992): dreams as the reflection of our waking concerns and abilities – a critique of the problem solving paradigm in dream research.
בלגרוב,(1992):
חלומות כהשתקפות הדאגות והיכולות בזמן ערות – ביקורת על פרדיגמת פתרון בעיות בחקר החלום.
מבוא
למאמר(פרק 8):
הפרק עוסק בפרספקטיבה הקוגנטיבית בהבנת החלום. חלקו הראשון של הפרק נוגע באחת הגישות הקוגנטיביות למהות החלומות ולדרך פירושם של קלוין הול. החלק השני של הפרק עוסק בתחום קוגנטיבי של פתרון בעיות. ההנחה הבסיסית היא שלחלום יש ערך הסתגלותי (adaptive) ושימושי מהסיבה שאין זה סביר שהאבולוציה יצרה פעילות פסיכולוגית (חלימה) כה שכיחה שאין לה ערך. השאלה המרכזית: מה התפקיד שממלא החלום? תיאורטיקנים קוגנטיביים רבים העלו הצעות שונות לתפקיד החלום , כגון:גיבוש בזיכרון של מידע וכישורים חדשים, "ניקוי" המערכת מהצפה של המידע המתרחש בעירות וכולי. אנחנו נעסוק בתפקיד של החלום: לעזור לנו לפתור בעיות שאיננו מצליחים לפתור בזמן עירות. הסיבות האפשריות למימוש פתרונות שלא הצלחנו בזמן עירות:
1)       בזמן חלום מתאפשרת חשיבה מרוכזת ללא הפרעות גירויים חיצוניים תפיסתיים.
2)        "חשיבה מתפזרת" ולא "ממוקדת" (האופיינית לעירות) המאפשרת פתרון בעיות באופן חדשני ויצירתי.
3)        בזמן חלום ,החשיבה נעשית בדימויים ולא במילים.
ולכן גיבוש רעיונות יצירתיים.
מעצם החלימה והפעילות המוחית בזמן שינה ,אנו יודעים שהמח אינו "נח" אך העיסוק בפתרון בעיות עשוי להיות תמוה. מטענה זו נובע:
*"המשכיות" בין חיי עירות לחיי החלום …
**ללא מקורות