עבודת סיום קורס ב"תקשורת ובריאות" - ניתוח פרק מתוך הסדרה "ניפ/טאק" המחקר יוצא מתוך נקודת הנחה שתכנים טלוויזיוניים משפיעים על תפיסת המציאות של הצופים וכי התקשורת מספקת לנו את חומרי הגלם שבאמצעותם אנו מבינים את עצמנו ואת עולמנו .

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1781
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

עבודה זו תנתח חלקים מתוך פרק בסדרה ניפ טאק. הסדרה מציגה את חייהם האישיים והמקצועיים של שני מנתחים פלסטיים ומעלה מספר סוגיות אתיות ורפואיות לגבי תחום הפלסטיקה הכירורגית. המחקר יוצא מתוך נקודת הנחה שתכנים טלוויזיוניים משפיעים על תפיסת המציאות של הצופים וכי התקשורת מספקת לנו את חומרי הגלם שבאמצעותם אנו מבינים את עצמנו ואת עולמנו (אדוני ומיין, 1987). מתוך ניתוח הטקסטים, אנסה לתאר מהו האופן בו מוצגים הניתוחים הפלסטיים בסדרה, ומהי הכוונה האידיאולוגית העומדת מאחורי ייצוגים אלו.   הנחת המחקר שלי תהיה שהסדרה תציג את הניתוחים הפלסטיים כהליך קשה, אך מוצלח שבסופו המנותח מרגיש טוב יותר לגבי עצמו.  אניח כי הסיבות שלשמן נשים יפנו לניתוח פלסטי היא עקב התפיסה שלהיות בעליו של גוף לא תקין, שמן ואו רפוי, נחשב לכישלון אישי של האדם ושהן מונעות מתוך אידיאולוגיה גברית קפיטליסטית (וולף, 2004). עוד מהמאה ה-19 התגבשה בחברה המערבית דעה שלילית ביחס לגוף השמן. הדעה הרווחת היא שגוף זה הוא גוף מרושל ובלתי מטופח ולכן מייצג אדם עצל ובלתי ממושמע (לירן-אלפר וקמה, 2006).  גולדין (2002) קושרת את הגוף הרזה להצלחה מקצועית וחברתית, יכולת שליטה עצמית ובריאות. האריסון (Harrison, 2006) מוסיף למחקרים אלו וטוען כי התקשורת מעודדת את האידיאל הרזה, כאידיאל בר יישום שאליו יש לשאוף ובכך תורמת לעידודו. הטקסט אותו אנתח מציג את רצונה של שותפתם של גיבורי הסדרה, ליז,  לעבור ניתוח פלסטי לשאיבת שומן ולהרמת עפעפיים על מנת לרצות את זוגתה לחיים. המחקר יצא מנקודת הנחה כי זוג לסבי מחקה מערכת יחסים הטרוסקסואלית. כלומר, אחת הנשים תתפקד כ"גבר", בעוד בת זוגתה תהיה "האשה".  במחקר זה, אני כי ליז מגלמת את הדמות הנשית במערכת היחסים. כדי לחשוף את האידיאולוגיה העומדת מאחורי הניתוחים אתייחס לשלוש סצנות מתוך הפרק :
סצנה א'-  מתמקדת בסיבות שבגינן מעוניינת הפציינטית לעבור את הניתוח. סצנה ב'- מתמקדת באופן בו מוצג הניתוח עצמו, ואת דרישות בת זוגתה של המנותחת במהלך הניתוח. סצנה ג'- תתמקד בתחושותיה של הפציינטית לאחר הניתוח. אנתח כל אחת מהסצנות על ידי התייחסות לטקסט הנאמר בה, למוזיקת הרקע  (במידה ויש),אופן הצילום ולדמויות הלוקחות חלק בה. לאחר שאבחן כיצד מיוצגים הסיבות לניתוח, הניתוח עצמו והתחושות שלאחריו – אוכל להסיק לגבי האידיאולוגיה המשתקפת מן הסדרה.