שימוש בסמים בלתי חוקיים, הגדרה ו היבטים תיאורטים

תקציר העבודה

שימוש בסמים בלתי חוקיים  הגדרה קיימות שתי הגדרות מועילות של סטייה; ההגדרה הנורמטיבית וההגדרה התגובתית. על פי ההגדרה הנורמטיבית, סטייה נובעת מאי התאמה בין המעשה, האמונה או התכונה בתקופה נתונה. (גוד, 2003, עמ' 28) ההנחה היא כי קיים קונצנזוס כללי ביחס להגדרות הטוב והרע ועל כן סטייה מוגדרת אפוא אך ורק כחריגה של התנהגות מן הנורמות התרבותיות של ה"זרם המרכזי". ההגדרה הנורמטיבית אינה מתחשבת די הצורך בנסיבות המיוחדות העשויות לשנות את יחסנו למעשים מסוימים ולהפוך אותם מסטייה להתנהגות נורמטיבית. (גוד, 2003, עמ' 29) כך למשל, עישון סמים בלתי חוקיים במקרה של חולי סרטן עדיין ייתפס כסטייה תחת הגדרה זו.
                ההגדרה התגובתית גורסת כי היסוד ההכרחי בכל סטייה הוא גילויים ממששים של תגובה שלילית להתנהגות, לאמונות או לתכונות. התגובה החברתית היא אשר קובעת האם ההתנהגות היא בגדר סטייה ולא המעשה. (עמ' 29) לשיטתו של גוד (גוד, בעמ' 39) סטייה מצויה בתחום שבין ההתנהגות והתכונות לבין התגובות- מעין זיקה בין התנהגות ותכונות מצד אחד, לבין תגובות שלישיות ממשיות או פוטנציאליות של קהל צופים מאידך.
על כן, אליבא דגוד (גוד, 2003, עמ' 39) סטייה מוגדרת כמעשים, אמונות או תכונות שאנשים מסוימים בחברה רואים כפסולים ופוגעים, והמעוררים (או עלולים לעורר באם יתגלו) תגובות של אי הסכמה, ענישה, גינוי או עוינות כלפי מבצעי המעשים או בעלי התכונות. שימוש בסמים בלתי חוקיים- קשים ו"קלים" נופל תת הגדרה זו.
                 הסבר לתופעה של שימוש בסמים יכול להינתן באמצעות בחינת שורה של משתנים חברתיים, פסיכולוגים, ביולוגיים וכלכליים. עם זאת, מנקודת מבט קונסטרוקטיבית, השימוש בסמים איננו רק צורת התנהגות ממשית אלא גם תוצר של הבניה חברתית המשפיעה על מאפייניה של ההתנהגות הסוטה. (גוד, עמ' 175) כך למשל, על אף שתופעת עישון סמים קיימת מזה אלפי שנים וכן אף על פי שמספר האנשים בארה"ב המתים עקב שימוש בסמים חוקיים גדול פי 20 מהמתים עקב שימוש בסמים בלתי חוקיים- השימוש באחרונים נתפס כסטייה ומעורר דאגה רבה יותר בקרב הציבור האמריקאי.(גוד, עמ' 178)                 שינוי במדיניות אכיפת החוק ביחס לעבירות סמים היווה אחת מבין שתי הסיבות לעלייה הדרסטית בשיעורי הכליאה בארה"ב בשנים 1979-2000 (גוד,
1 78). מעניין אפוא שהנפגעים העיקריים משינוי מדיניות זו היו נשים ואפרו-אמריקאיים (עמ' 179), המהווה אוכלוסייה "חלשה" יותר.
בחרתי להתמקד בתיאורית ההתחברות הדיפרנציאלית ובתיאורית הפיקוח הבלתי פורמאלי של סמסון ולאוב, משום שלעניות דעתי, כפי שאנתח בהמשך, כל אחת בנפרד מספקת הסבר נאות לתופעה של שימוש בסמים בלתי חוקיים.                  ככלל, נמצא כי מסגרת אינטגרטיבית של תיאוריות פיקוח יחד עם תיאוריות למידה מספקות הסבר טוב יותר וצפיות גבוהה יותר לפשיעה מאשר כל אחת מן תיאוריות בנפרד. (סוונסון, 2003, בעמ' 321)               בתוך כך, למשל, נמצא קשר בין פיקוח הורי חלש לבין חשיפה לבני-שווים עבריינים; כשלמתבגרות החשופות לפיקוח הורי קלוקל, סיכוי גבוה יותר להתחבר לחברים עבריינים ומשכך קיימת סבירות גבוהה יותר כי ישתמשו בסמים. (סוונסון,2003  בעמ' 321)  סבורני כי התיאוריות הנדונות קשורות זו בזו ביחס לשימוש בסמים ומהוות מסגרת תיאורית אינטגרטיבית חשובה בהסבר התופעה ובמניעתה.
.,…