סמינריון - טיפוגרפיה עברית: הגופן העברי בספרות ובאינטרנט בשלושת העשורים האחרונים

תקציר העבודה

תוכן העניינים
מבוא –…3
פרק א': הגדרת המונחים המרכזיים בעבודה הגדרה: מהי טיפוגרפיה? .4
הגדרה: מהו גופן? –.5
   פרק ב': סקירת ספרות התפתחותו וגלגוליו השונים של הגופן העברי -.7
פרק ג': ניתוח הממצאים מתודולוגיה …13
ממצאים ודיון 15
   סיכום –19
ביבליוגרפיה .20 נספח א': נתוני ספרים …22
נספח ב': נתוני אתרים …34
מבוא
במסגרת עבודה זו ברצוני לסקור את התפתחותם של הגופנים העבריים המודרניים.
תקופת המחקר אותה הגדרתי לצורך עבודה זו היא בין 1980 ל-2009, השנים המייצגות את שלושת העשורים האחרונים – שנות ה-80 ושנות ה-90 של המאה ה-20, והעשור הראשון של המאה ה-21. הסיבה לבחירה בשנים אלו נובעת מן העובדה כי תקופה זו מאופיינת בשינויים טכנולוגיים מהפכניים כגון כניסת המחשב והאינטרנט לחיינו, ומכאן השערת המחקר היא כי לשינויים אלה הייתה השפעה הן על פיתוחם ועיצובם של הגופנים העבריים והן על השימוש בהם בספרות המודפסת. המטרה הסופית של העבודה היא לבדוק ולבחון אם התפתחויות טכנולוגיות אלו אכן חוללו שינוי משמעותי כלשהו בעולם הספרות המודפסת לאורך תקופת המחקר. אנסה להשיב לשאלה זו תוך עריכת מדגם אקראי של 300 ספרים (100 מכל עשור) שהודפסו בעברית בכוונה לברר מהו הגופן העברי הנפוץ ביותר בספרות המודפסת בשלושת העשורים האחרונים.  במקביל, בכוונתי לבחון גם את הגופנים העבריים בהם משתמשים באינטרנט, וזאת בשל הדומיננטיות ההולכת וגוברת שלו בחיינו, הפיכתו לאחד ממקורות המידע האינטגרליים ביותר כיום והיותו אמצעי התקשורת החשוב ביותר שצמח בתקופת המחקר.
האינטרנט העלה מאוד את כמות הטקסטים שאנשים קוראים על גבי מסך המחשב, ובעקבות זאת את חשיבות הגופנים המותאמים אליו. בעקבות זאת, ארצה לבדוק מהו הגופן העברי הנפוץ ביותר באתרי אינטרנט עבריים כיום, ואת זאת אעשה ע"י עריכת מדגם אקראי של 300 אתרי אינטרנט פעילים בשפה העברית.
בהסתמך על הממצאים, אנסה להגיע למסקנה בנוגע לסיבות ולגורמים העומדים מאחוריהם, וכן לברר האם בפועל הם תואמים את השערת המחקר. אפתח במתן הגדרה למונחים המרכזיים בהם תעסוק עבודה זו: טיפוגרפיה וגופן, אמשיך בסקירת ספרות שתתאר את התפתחותו וגלגוליו השונים של הגופן העברי, ואסיים בפירוט הממצאים והמסקנות אליהן הגעתי.