תקשורת ודעת קהל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 94
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1242
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

א.      ישנן ארבע מערכות עיקריות אשר לוקחות חלק בתהליכים של דעת קהל:
אמצעי התקשורת כיוזמי תהליך של דעת קהל – אמצעי התקשורת מעלים לסדר היום התקשורתי נושא או סוגיה חברתית. כתוצאה מכך מתרחשים 3 תהליכים:
אמצעי תקשורת נוספים עוסקים בסוגיה מתפתח שיח בין אישי בנושא הממסד מרגיש מחוייב להגיב. (התהליך במלואו בעצם נראה כך: אמצעי תקשורת – קהל – קבוצה – קובעי מדיניות).
שיתוף פעולה בין אמצעי התקשורת השונים מעלה את הסיכוי לעורר דעת קהל.
מערכת הייצוג כיוזמת תהליך של דעת קהל – נציגים כגון ארגונים, עמותות וחברי כנסת יכולים גם הם לנסות ולעורר דעת קהל. (התהליך נראה כך: נציגים, פקידים בכירים – תקשורת – קהל – מקבלי החלטות).
הרעיון בא ואומר שאם הציבור רוצה להשפיע על מקבלי ההחלטות, עליו להיעזר בנציגים על מנת שיעורר את הנושא ושהתקשורת תסקר אותו.
הבעיה בדפוס זה היא שיכול להיות ערוץ למניפולציה של פוליטיקאים על דעת הקהל על ידי זה שיועלו נושאים החשובים לנציג עצמו מסיבות פוליטיות אך לאו דווקא בעלי משמעות עבור הציבור.
מערכת קבלת ההחלטות כיוזמת תהליך של דעת קהל – הדגם בא ואומר שלשלטון יש המון כח לעשות מניפולציות על הקהל, לשכנע שהדרך שנבחרה על ידם היא הנכונה. (התהליך נראה כך: מקבלי החלטות – תקשורת – קהל).
ישנם מקרים בהם מופעל לחץ על מקבלי ההחלטות מבלי לערב את הקהל עצמו. (התהליך נראה כך: מערכת ייצוג – תקשורת – מקבלי החלטות).
יחסי הגומלין בין ארבעת המערכות הם היוצרים דעת קהל.
ב.      המערכת העיקרית אשר לוקחת חלק בתהליך של דעת קהל בכתבה "ניצולים ומנוצלים" היא מערכת הייצוג כיוזמת תהליך של דעת קהל. במסגרת מערכת זו, נציגים וחברי כנסת יכולים לנסות ולעורר דעת קהל. הם עושים זאת על ידי העלאת נושא מסויים לתקשורת על מנת שהתקשורת תסקר אותו, ובכך תגיע ותשפיע על הקהל, והקהל ינסה להשפיע על מקבלי ההחלטות. במקרה של הכתבה "ניצולים ומנוצלים", אלו שהפעילו את הלחץ על התקשורת והעלו את נושא ניצולי השואה על פני השטח, היו ח"כ זאב ביילסקי ושרת הקליטה הגברת סופה לנדבר.
הכתבה מתמקדת בפעילותו של ח"כ זאב ביילסקי, שניסה כמעט בכל דרך אפשרית להעלות את הנושא של ניצולי השואה על הפרק על מנת להגיע אל מקבלי ההחלטות כדי שיעשו מעשה ויתנו לניצולי השואה את מה שהובטח, ומגיע להם. בעקבות פעילותיו הנושא הגיע אל התקשורת, והתקשורת סיקרה רבות את הנושא, אך לא מספיק. צולמו ושודרו ראיונות, דיונים והפגנות שונות בנושא, במטרה להגיע אל מקבלי ההחלטות ולנסות ולהשפיע עליהם, אך ללא הצלחה. הנושא עדיין עומד בבעיה, וניצולי השואה עדיין לא קיבלו את המגיע להם.