תהליך עיצוב תאורה לסצינות פיקטיביות מתוך ציורים קלאסיים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2345
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

החוג לאמנות התיאטרון תאורה למתמחים ב' התשס"ה עבודת סיכום קורס התמחות בתאורה ב'                                                                                 המגמה לעיצוב שנה שניה לתואר שני                                                                                            1.9.05
תוכן העניינים

1 .      ההנחיות לביצוע העבודה                                                                 2

2 .      תאורה בסגנונות שונים – מעין מבוא                                              3

3 .      סצנריו מס' 1 ע"פ הציור  Supper in Emmaus לקרוואג'יו       5
א.    תכנית רצפה                                                                           7
ב.     תכנית אלמנטים                                                                    8

4 .      סצנריו מס' 2 ע"פ הציור   NightHawks לאדוארד הופר             10 א.    תכנית רצפה                                                                           12
ב.     תכנית אלמנטים                                                                    13
5.      סצנריו מס' 3 ע"פ הציור  At the Linen Closet לדה-הוך                       15
א.    תכנית רצפה                                                                           17
ב.     תכנית אלמנטים                                                                    18

6 .      מעין סיכום                                                                                        19
7.      ביבליוגרפיה משפיעה                                                                                    20
8 .      ההנחיות לביצוע העבודה והערות: התמונות המפורטות להלן מהוות נקודת מוצא לעבודה פתחי סצנריו של 3-5 דקות תוך שימוש בכל אמצעי מתאים: דיאלוג, תנועה, מוסיקה וכיו"ב העבירי את החלל הפיקטוריאלי שבתמונה לחלל בימתי הכיני תכניות תאורה הכוללות תכנית אלמנטים מפורטת וקיו סינופסיס השתמשי בשלושת התמונות הבאות: Supper in Emmaus (Caravaggio) At the Linen closet (Pieter de hooch) Nighthawks (Edward Hopper) הבמה – במת קופסה גובה פתח במה: 6 מ' עומק 12 מ' רוחב מקיר לקיר 16 מ' שני גשרי תאורה: הראשון במרחק 6 מטר מהבמה , השני במרחק 4 מטר מהראשון חשוב לציין: פיתוח תאורה בסגנונות שונים, ולעבוד על פי אופי התמונה – שתהיה חלק ממנו. לשים דגש על פיתוח תכנית אלמנטים סופית מפורטת. לתלות ציוד מתאים תאורה בסגנונות שונים בבואי לעצב תאורה על במה, בין אם להצגת תיאטרון, בין אם לאופרה, למחול או לכל מופע אחר, אני בוחנת בראשית את מטרותיי במספר אספקטים:
אינפורמטיביות – ויזיביליטי (או אם נחדד לסלקטיב ויזיביליטי) אמוציונליות ופסיכולוגיסטיות אסתטיות סגנוניות מעצם הגדרות אלו, ובעיקר אתייחס לאחרונה שבהן, אנו יוצרים לעתים מעין מגבלה על החופש האמנותי, אך ניתן לומר כי עמדה זו הינה עמדה אינטלקטואלית הבאה לצמצם את התחום הויזואלי לכדי התאמה למשהו שהוא פחות מהסך הכולל. מאידך, אם המטרות תהיינה מנוסחות בצורה טובה ומובנת – אזי התוצאה תהיה קלה יותר להתאמה למטרות ההצגה. ההגבלה הופכת לניתוב ולמסגרת הכרחית והניסוח עוזר ליצירת המסגרת על מנת להשיג את התוצאה המבוקשת. ישנו תמיד עניין ה"ויזיביליטי" – היראות. עניין זה משחק תפקיד לא קטן בדיאלוג התאורני עם שאר היוצרים. חשוב להיראות, אך לעניות דעתי (ואני מניחה שיסכימו איתי רובם המכריע של המעצבים) לא לשם כך קיים תפקיד מעצב התאורה. אין זה אומר שעלינו להתעלם מפן זה של התאורה – הוא נמצא שם, אם נרצה ואם לאו, וההתייחסות אליו הינה הכרחית לעיצוב התאורה האמנותי שלנו. עלינו לדאוג שלא לסנוור את הקהל בלי שהתכווונו לכך, וכן לאיזון או חוסר איזון ביו אור וצל, בין אור וחושך וכו'. כל תוספת שלנו כתאורנים תשפיע על הפוקוס של עין הצופה. הן אם בעצמת האור, הן אם בכיוונו ובצבעו.
לשם כך אחדד המושג ואגדירו כ"סלקטיב ויזיביליטי" – כאשר המילה "סלקטיב" משנה את העניין. הופכת אותו להכרחי או לחסר משמעות, כאשר כל תאורה ספציפית תבחר רשימת אלמנטים או אפשרויות ספציפית.