עבודה סמינריונית - יהודי תימן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6348
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

יהודי תימן ברחובות ובראשון לציון :הדומה והשונה תוכן עניינים
מבוא
-… 3-4
                     מפה של תימן וסקירה גיאוגרפית ..  5
            פרק ראשון:                     יהדות תימן וזיקתה לארץ – -… 6
                    גאולת יהודי תימן . -… 7
                    עליה ראשונה- תרמ"ב
1 881 – – 8-9
                    העלייה השניה –
1 907 — … …10                     המשרד הארץ ישראלי –.. –.  -…11
           פרק שני:
                    העלייה להתיישבות בראשון לציון .. 12
                    דיור ופרנסה בראשון לציון –. 12-13
                    יחסי תימנים – אשכנזים במושבה .. 14
                     התארגנות  חברתית בראשון לציון 15
          פרק שלישי:
                    העלייה להתיישבות ברחובות -… 16
                    דיור ופרנסה ברחובות .. 17-18
                    יחסי תימנים – אשכנזים ברחובות . 19
                    התארגנות  חברתית ברחובות -.. 20                    סיכום .
21-22
          בבילוגרפיה —
23
          מבוא
ההיסטוריה של יהדות תימן היא ארוכת טווח ועתיקת יומין. אחת הסברות היא שראשית ההתיישבות היהודית בתימן החלה  לאחר חורבן בית המקדש הראשון.
יהודי תימן כל העת ערגו לגאולה והייתה להם שאיפה לעלות לארץ, במאה ה-19
הופיעו בתימן תנועות משיחיות  ומחשבי –קיצים , את דבריהם של המשיחים חיזקו שמועות שהברון רוטשילד רכש את הארץ ומעמיד לרשות העולים שיעלו לארץ הקודש חלקות אדמה חינם .
שנת תרמ"ב הייתה שנה חשובה ליהודים, כפי שנכתב בשיר השירים [ז,9] "אעלה בתמר" והמילה בתמר אלה האותיות של שנת תרמ"ב.  שנה שבה  נקבע ע"י  הרבנים כי זהו אות מהשמים ויש למהר ולעלות לארץ ישראל. ואכן יהודי תימן היו מבין ראשוני העולים שהגיעו לארץ ישראל מיד לאחר קום המדינה .
העלייה ההמונית הראשונה של יהודים מתימן הגיעה ב-1881,עלייה זו הביאה לשינוי המפה הדמוגרפית של היהודים בעולם, ובנוסף העלייה גרמה לתרומה גדולה בישובים שקמו במדינת ישראל,  בעליה זו לארץ ישראל השתקעו רוב העולים  בירושלים ומעט מהם הופנו ליפו.  בעקבות ראשוני העולים שהגיעו ב-
1 881 יצאו משפחות  יהודיות שלמות בנעריהם ובזקניהם מתימן וקבוצות מאורגנות של יהודים בדרכם לארץ ישראל. קשיי הדרך, הסבל, והמחלות לא הפחידו את העולים, הדרך נמשכה לעיתים מספר חודשים, על גבי חמורים ,ברגל, ובסירות מפרש, תוך כדי הפקרת רכושם, בריאותם וחייהם, מתוך כל העולים, רבים לא עמדו בקשיי הדרך וחזרו לתימן ולא מעטים מתו בדרך ממגפות ומעייפות.
בגל העלייה השני בשנת- 1908 מרבית העולים שהיו יוצאי כפרים מצפון תימן ועסקו בעיקר בעבודות אדמה הגיעו לארץ והשתקעו ברחובות ב- 1911, תקופה שבה היו מפלגות פועלים, והמשרד הארץ ישראלי היה ממונה על ההתיישבות , באותה העת הובאו יהודים מתימן כדי להתחרות בעבודה הערבית הזולה והם  שאפו להיגאל ולהגיע  למושבות החקלאיות, חדרה, פתח תקווה, רחובות, ראשון לציון ואחרים.
"סיפור החלוצים התימניים ברחובות הוא סיפור של תקופה שבה החלה גאולת הארץ ונעשו צעדים ראשונים בכיבוש העבודה ובכיבוש השפה העברית". בעבודה זו  אבחן את שאלת המחקר:  יהודי תימן ברחובות ובראשון לציון :הדומה והשונה תכליתה של עבודה זו היא לבדוק מהם המאפיינים הדומים והשונים בעליית יהודי תימן של שנת 1908 יהודים שהגיעו מתימן ויושבו במושבות, כדי לכסות את  הנושא בעבודה זו בחרתי להתמקד בעיקר בעיר רחובות ובעיר ראשון לציון.
חילקתי  את העבודה  לכמה פרקים, תוך אבחון והתעסקות במכלול גורמים ומניעים שאפיינו את התקופה.
לצורך עריכת העבודה נעזרתי במקורות רבים ומגוונים כמו בכתובים, מסמכים, ספרים ומאמרים שהיו מרוכזים בעיקר בארכיון בית נחמה ויאיר מדר  ברחובות, תחילה אסקור בקצרה את המאפיינים הגיאוגרפיים של תימן, מאפיינים שעיצבו את חיי התימנים בהמשך הדרך  הארץ שממנה הגיעו היהודים. אתייחס ליהדות תימן וזיקתה לארץ תוך  סקירת העליות מתימן לארץ ישראל עד- 1908, המשרד הארץ ישראלי, מאפייני העולים,  צורת ההתיישבות וההתאקלמות של העולים ברחובות ובראשון לציון, והיחסים בין הקולטים לנקלטים במושבה. בהמשך אנסה לבחון האם קיים הבדל בין עליית היהודים שהגיעו מתימן לראשון לציון ובין עליית היהודים שהגיעו מתימן לרחובות ? כמו כן, אנסה לבחון מה היה  מצב העולים מתימן שהגיעו למושבות החקלאיות ,והאם היו הבדלים בדרכי הקליטה? מה היה אופי היחסים המשתקפים בין המקומיים ועולי תימן ונבדוק מי היו מקבלי ההחלטות, כיצד נקלטו בארץ ישראל וכיצד סייעו להם תושבי המושבות , הארגונים המקומיים, והגופים הממשלתיים? האם היה שוני בהתארגנות החברתית והפוליטית של העולים מתימן בין ראשון לציון ורחובות ?