ניתוח התפתחות הסטריאוטיפים בסכסוך הישראלי הפלשתיני והשתקפותם בספרותו של דוד גרוסמן

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8944
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה החוג ליחסים בין לאומיים קונפליקט מלחמה ושלום במזרח התיכון תפקידם של סטריאוטיפים בסכסוך- על פי "חיוך הגדי" ו"אישה בורחת מבשורה" לדוד גרוסמן תוכן עניינים
מבוא ..3
פרק א'- התשתית התיאורטית לצמיחת סטריאוטיפים -… 4-14
פרק ב'- סטריאוטיפים ב"חיוך הגדי" וב"אישה בורחת מבשורה" לדוד גרוסמן -15-24
סיכום
5 ביבליוגרפיה -..26
נספח א'- נאום "ההנהגה החלולה" לדוד גרוסמן.
מבוא
בחורף
1 943 באזור אלזס (  (Alsaceשבמזרח צרפת, שיחקו שני ילדים בחצר ביתם. שני הילדים היו יהודים. לפיכך ענדו  על דש בגדם את הטלאי הצהוב. בשעה מסוימת, חלפה על פניהם עגלה עם זוג מבוגר. העגלה עצרה, כאשר הזוג מביט בצמד הילדים בפליאה.
כעבור רגע, המשיכה העגלה לנוע ומיד עצרה בשנית. האישה שבין בני הזוג פנתה אל הילדים ושאלה אותם אם הם יהודים. הילדים השיבו בחיוב. כעבור רגע האישה הפטירה לעברם כי חשבה שרק בעלי עסקים יכולים להיות יהודים.
מיותר להתעכב על אופן החשיבה של האישה. אולם, סיפור זה מדגים את האופן שבו סטריאוטיפ נצרב בתודעה גם אם אין הוא הגיוני. סופה של סטריאוטיפיזציה זו ידועה במקרה של מלחמת העולם השנייה.
אולם, אם הייתה בידינו האפשרות לפעול ולשנות תפיסות הדדיות שגויות מעין אלו, האם היינו משכילים למצוא נתיב בסכסוך הישראלי-פלשתינאי? זו שאלה שכיום אין בצידה תשובה.
לפיכך, בעבודה זו אנסה לבחון מהו  מקומם של סטריאוטיפים בסכסוך הישראלי- ערבי מנקודת מבט שונה.נקודת מבט זו תאפשר להבין את הסטריאוטיפים מהם סובל הסכסוך, לבחון את השינוי שחל בהם, וללמוד האם ניתן להבין את המנגנון מתוכו הם פועלים.
לטעמי, ניתוח זה עשוי להוביל לכדי מציאת פיתרון חלקי וראשוני לסכסוך. מתוך שכך, אני אבקש לבחון אפשרות להשפיע על תהליך הבניית הסטריאוטיפים ההדדיים ובאמצעות התערבות זו להביא לשינוי באתוסים. שינוי אשר עשוי להוביל להתרת הסכסוך.
לשם כך, חילקתי את העבודה לשניים. הפרק הראשון יעמיד מסד תיאורטי למקומם של סטריאוטיפים בסכסוכים. המשכו יידון בפן הסוציולוגי של היווצרות סטריאוטיפים, התפתחותם והאופן אשר באמצעותו ניתן לשנותם.
הפרק השני של העבודה יבחן את כתביו של דוד גרוסמן, "חיוך הגדי" ו"אישה בורחת מבשורה" , ככאלו אשר מלמדים על סטריאוטיפים  בסכסוך, השפעתם על האתוס וכן האופן שבו הסכסוך משפיע על הבנייתם.
**ללא אזכורי מקורות בגוף הטקסט