תרבות המערב- ניתוח הספר נער קריאה (ציון 96)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1845
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

בית הספר לתקשורת, יצירה וביקורת ניתוח הספר "נער קריאה" הקורס: מבוא לתרבות המערב ב' תאריך הגשה: 18.05.2009
בעבודתי בחרתי לנתח את ספרו של ברנהארד שלניק (Bernhard Schlink), "נער קריאה" (1995) העוסק בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה. תוך ניתוח הטענות העולות מספר זה, ותוך התבססות על מאמרים וספרים שונים, ברצוני לעמוד על כך כי בכדי להתמודד עם תחושות האשמה והבושה מעברם, בחרו הגרמנים להציג גם את עצמם כקורבנות המלחמה. ראשית אסקור את עלילת הספר והרקע לכתיבתו. שנית, אעמוד על התנהלותו של דור ההורים, בזמן המלחמה ולאחריה. לבסוף, אציג את נקודת מבטו של דור הילדים שנולד לאחר המלחמה, אלו שגדלו לצד תחושות הבושה והאשמה במשפחתם. הספר "נער קריאה" מאת ברנהארד שלינק  יצא לאור לראשונה בשנת 1995. ספר זה מציג את סיפור חייו של מיכאל ברג תוך חלוקה לשלוש תקופות מרכזיות בחייו. לאורך תקופות אלה, מהווה האנה שמיץ, חלק בלתי נפרד מחייו, בצורה זו או אחרת. בתקופה הראשונה, נרקמת מערכת יחסים בין האנה למיכאל. בתחילה, יחסים אלה הינם מיניים בלבד, אך במהרה מפגשיהם מהווים עבור האנה אף מעבר לכך. מיכאל מרווה את צימאונה של האנה לידע על-ידי הקראת סיפורים ומחזות שונים. בכל פעם שנפגשו הייתה מבקשת ממיכאל שיקרא לה, ולעולם לא קראה ספרים אלו בעצמה, וזאת מסיבה שתתברר לקוראים רק בשלב מאוחר יותר. מספר חודשים לאחר תחילתו של הרומן, האנה נעלמת באופן מפתיע. בתקופה השנייה בסיפור, אנו פוגשים במיכאל כסטודנט בעת לימודיו בפקולטה למשפטים. במסגרת לימודיו, משתתף מיכאל ב"סמינר מחנות הריכוז" העוסק במשפטיהם של פושעי המלחמה הנאצית, שם הוא פוגש בהאנה, לראשונה לאחר היעלמותה המפתיעה. במהלך תקופה זו אנו עדים למשפטה של האנה ועל תחושותיו של מיכאל בעת נוכחותו בהם. בעת המשפט שנערך נגדה, אנו הקוראים מבינים כי האנה הינה אנאלפביתית. התקופה השלישית והאחרונה, סוקרת את חייו של מיכאל מרגע שסיים את לימודיו ועד לאחר גירושיו, ואת התקופה בה חוזר הוא לחייה של האנה כאשר מחליט לתקשר איתה באמצעות הקלטת סיפורים ושליחתם אליה. כאשר קרב זמן שחרורה, התבקש מיכאל לאסוף אותה אליו בעת שחרורה ולדאוג לה, אך יממה לפי שחרורה, שמה האנה קץ לחייה (שלינק,
1 998).
ברנרד שלינק נולד כשנתיים לאחר סיומה של מלחמת העולם השנייה. נראה כי סיפורו נכתב בעקבות תחושותיו כילד להורים שחיו ופעלו בתקופת המלחמה. דמותו של מיכאל מייצגת את דור הילדים שגדל וראה את הלבטים השונים של העם הגרמני ותחושות האשמה לאחר גילויו של העולם את שאירע למיליוני אנשים באירופה. בספרו זה, מציג שלינק את תחושות האשמה שאיתם גדל הדור השני למלחמה. את הדור הראשון, אלה שהיו שותפים פעילים במלחמה  ואף את אלה ששתקו ולא עשו מאום כנגד, מייצגת דמותה של האנה שמיץ. מערכת היחסים הנרקמת בין השניים, והשפעתה על מיכאל גם כשבגר, משמשת כמעין מראה משקפת למערכת היחסים בין ילדים להוריהם ודרכי התמודדותם (שם).