ניהול וארגון

תקציר העבודה

מבוא
לניהול וארגון ב' – מבנים ותהליכים / תשע"א א' תרגיל (20%) הנכם מתבקשים לבנות מערכת ארגונית לאחד מהארגונים/יחידות שלהלן, לפי המפורט למטה. יש להקים את המבנה הארגוני לפי העקרונות שנלמדו.

1 .                  עסק למתן שרותי משרד לעסקים אחרים (או הקמת יחידה אדמיניסטרטיבית לארגון קטן).
2.                  בית-קפה/ מאפיה שכונתית (לפיתות, לחם ועוגות).
3.                  מפעל ייצור קטן או בית-מלאכה.
4.                  חברת הזנק (start-up) קטנה  (12-20 איש) שמפתחת מוצר הי-טק.
5.                  אם ברצונכם לבחור בארגון שונה מהנ"ל, יש לפנות לבקש אישור לכך.
תכנו (עצבו) את המבנה הארגוני המתאים לדעתכם למצב שבחרתם, לפי השלבים הבאים:

1 . ציינו בקיצור את מטרת הארגון (לא: "רווחיות"! אלא מה הארגון רוצה לעשות, בתקווה שירוויח מזה), ופרטו את מטרות המשנה האופרטיביות הנגזרות מהמטרה הכללית הזו. כלומר: מה צריך להיעשות בפועל (10 נקודות).
2 . ציינו מהן המשימות הספציפיות  שיש לבצע על-מנת להשיג את המטרות האופרטיביות הללו (10  נקודות).

3 .  א. בהתבסס על תשובתכם בשאלה 2, הציעו חלוקת עבודה ותפקידים, ולאחר מכן, אם נדרש, חלוקה ליחידות/מדורים (כולל מטה ושילובו –אם יש צורך בהן) שיהוו את מבנה הארגון (צרפו תרשים ארגוני מוצע). ציינו איזה דפוס מבנה ארגוני הוא זה שהצעתם ומה היתרונות והחסרונות הנגזרים ממנו (35 נקודות).
ב. בחנו את המבנה שהצעתם לפי שיקולי מודל הטכנולוגיה (הן ברמת היחידה והן בקשר בין היחידות) וציינו את אי/התאמה למודלים (20  נקודות).
ג.  אפיינו את אי-הודאות שבסביבת הארגון ובחנו את אופי המבנה שהצעתם  ביחס לשיקולי אי-ודאות בסביבה (
5 נקודות).
·      העבודה תעשה בקבוצות של 2-3 סטודנטים. ·      היקף העבודה: עד 4 עמודים מודפסים בגופן 12, רווח וחצי,  שוליים סטנדרטיים (לצרף שרטוטים בנספח).
·   את העבודה יש להגיש למדור עבודות לא יאוחר מתאריך: 14.1.11.
ב ה צ ל ח ה! שאלה 1
הארגון הנבחן הוא בית קפה שכונתי בצפון תל אביב. במשמרת בבית הקפה ישנם חמישה מלצרים, ברמן אחד, אחראי משמרת אחד ושני עובדי מטבח.
מטרת הארגון היא לספק מאכלים איכותיים, טריים ובייתים הכוללים: ארוחות למהלך היום, מאפים ושתייה קלה וחמה, על מנת ליצור חוויה קולינארית חיובית בקרב הלקוחות, שתגרום ללקוחות לשוב לבית הקפה.
ישנן מספר מטרות משנה אופרטיביות הנגזרות מהמטרה הכללית. הראשונה בידול (יצירת ייחודיות) בית הקפה משאר המתחרים בסביבתו על ידי יצירת אוירה ביתית ונעימה, על מנת להפוך את בית הקפה כחלק אינטגראלי מחיי היום יום בשכונה. מטרה אופרטיבית שנייה היא רכישת חומרי גלם איכותיים ומוצרים נלווים לסיפוק השירות  (כדוגמת: תנור ומכונת קפה) וזאת כדי להבטיח שהאוכל והשתייה המוגשים בבית הקפה יהיו ברמה גבוהה (כמו בבית).
מטרה שלישית היא תפישת הלקוח את בית הקפה כהוגן וכדאי מבחינת מחירים.
מטרה נוספת היא מתן שירות מצוין ללקוח, שיתאפיין בשירות מהיר ואדיב. ולשמש כמקום מפגש חברתי בשכונה.
שאלה 2
על מנת להשיג את המטרות האופרטיביות עלינו לבצע את המשימות הספציפיות הבאות:
·         על בית הקפה לדאוג לנושא הזמינות, שתבוא לידי ביטוי בשעות פעילות נוחות לכלל תושבי השכונה. ואכן בית הקפה הנידון פתוח משעות הבוקר המוקדמות עד שעות מאוחרות מידי יום. בנוסף בשל היותה של הסביבה חילונית, בית הקפה פתוח גם בשישי ובשבת.
כדי ליצור את ייחודיות בית הקפה, יש לספק תפריט מיוחד ובו מאכלים ייחודיים ומנות ייחודיות. בנוסף-