תזת סיום -חינוך דמוקרטי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 12445
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

החינוך הדמוקרטי                                     תוכן העניינים –.. 4
1 מבוא          5
1 .1    רקע … 5
1 .1.1  הצגת הארגון .. 5
1 .1.2  רקע למחקר – 5
1 .1.2.1  הבעיה העסקית הנחקרת — 5
1 .1.2.2  שאלות המחקר -.. 5
1 .1.2.3  מטרותיו של המחקר 5
1 .1.2.4  הדיסציפלינות של המחקר -… 5
2 – סקירת ספרות          5
2 .1    רקע … 5
2 .2    מחקרים בנושא בוגרי בתי ספר דמוקרטיים בעולם … 5
2 .2.1  מחקרים איכותניים מוקדמים –.. 5
2 .2.2  תחילת מחקר כמותי בחינוך הדמוקרטי 5
2 .2.3  מחקר בחינוך דמוקרטי בישראל -… 5
2 .3    איכות ואפקטיביות בחינוך – 5
2 .3.1  מודלים של איכות –. 5
2 .3.2  מודל TQM במוסדות חינוך –… 5
2 .3.3  אפקטיביות בחינוך לפי מחקרים בישראל ובעולם . 5
2 .4    תרומה לקהילה ושביעות רצון של הבוגר 5
2 .5    אוריינטציה עסקית במוסדות חינוכיים – 5
2 .6    רציונל המחקר – 5
3 – שיטת המחקר          5
3 .1    המקורות לאיסוף הנתונים – 5
3 .1.1  מקורות המידע הראשוניים 5
3 .1.1.1  אוכלוסיית המחקר … 5
3 .1.1.2  נגישות לשדה המחקר –… 5
3 .1.2  מקורות המידע המשניים .. 5
3 .2    התרומה הצפויה של ממצאי המחקר להשגת מטרותיו 5
3 .3    משתני המחקר – 5
3 .3.1  הגדרת משתני המחקר – 5
3 .3.2  סיווג של משתני המחקר … 5
3 .3.3  המודל התיאורטי של המחקר –. 5
3 .3.4  השערות המחקר –… 5
3 .4    מגבלות המחקר … 5
4 –. ממצאים          5
4 .1    מבנה השאלון -. 5
4 .2    סטטיסטיקה תיאורית –. 5
4 .2.1  תוצאות לגבי כל המדגם: .. 5
4 .2.2  תוצאות לפי סוגי בתי הספר 5
4 .3    מתאמים בין מדדים 5
4 .3.1  תוצאות לגבי כל המדגם … 5
4 .3.2  בדיקת מדד ממתן לגבי בתי ספר דמוקרטיים -.. 5
4 .4    ההבדל בתוצאות בין שני הזרמים –. 5
4 .5    מהימנות המדדים . 5
5דיון וניתוח – 5
5.1    אימות השערות המחקר -… 5
5.2    מגבלות והצעות לשיפור -.. 5
6 מסקנות והמלצות –.. 5
7ביבליוגרפיה … 5
נספח – שאלון לנבדק — 5

1           מבוא
1.1        רקע
1.1.1       הצגת הארגון העבודה עוסקת בזרם החינוך הדמוקרטי בישראל אשר התפתח מתוך זרמים "פתוחים" אחרים והחל להיקרא כך החל משנות השמונים ואילך.  כיום יש כמעט 20 בתי ספר הקרויים "דמוקרטיים" מרמת הגולן בצפון עד מצפה-רמון בדרום וחדשים נפתחים מידי שנה.  ארגון הגג האידיאולוגי  שלהם הוא "המכון לחינוך דמוקרטי" אשר צמח מתוך בית הספר הדמוקרטי בחדרה (  http://my.magicpage.co.il/Edu/dafk2001/bg1.htm ) שהיה הראשון בישראל שהגדיר את עצמו כך. רוב בתי ספר הדמוקרטיים מוקמים ביוזמה של הורים שאינם מרוצים ממה שמערכת החינוך הממלכתית מציעה, ומיעוטם מוקמים בתהליך של "דמוקרטיזציה" של מוסדות חינוך קיימים מתוך יוזמה של הנהלת בית הספר או של הרשות המקומית. לרשימת בתי הספר הדמוקרטיים בישראל ראה http://www.intellimanage.co.il/school/Articles/SchoolList.htm .
האידיאולוגיה הבסיסית המשותפת להקמת כל בתי הספר הדמוקרטיים גורסת  כי כדי לחנך תלמידים לחיים דמוקרטיים של שותפות ותרומה לקהילה מחד וכיבוד הזולת והשונה מאידך, על בית הספר לממש את עקרונות הדמוקרטיה במבנהו , בנהליו ובשגרתו היומיומית :  בתוך בית הספר קיימים מוסדות של רשות מבצעת רשות מחוקקת ורשות שופטת, יש זכות לכל חבר בקהילה – מורים ותלמידים – לבחור ולהיבחר, וקיים שוויון לפני החוק לתלמידים ולצוות.  בנוסף לכך מתבסס העיקרון הדמוקרטי בחינוך על החופש של תלמידיו לבחור את נושאי הלימוד שלהם מתוך מה שבית הספר מציע או מתוך מה שהתלמיד/ה יוזם/ת. התלמידים מצופים לבחור לעצמם נושאי עניין ולנווט את דרכם בעזרת הצוות כדי ללמוד ולהעמיק בנושאי העניין שלהם המשתנים מעת לעת. לא תמיד קיימת תכנית למודים בית ספרית וכתות אם. בתי הספר הדמוקרטיים שונים  במידת המימוש ובצורת המימוש של עקרונות אלה .
עקרונות היסוד של כל בית ספר מבוססים על התפיסה הדמוקרטית  ומשתנים  בהתאם להחלטות העמותה המייסדת ולאחר מכן מזמן לזמן בהחלטות הרשות המחוקקת ( "הפרלמנט") בבית הספר. הקמתם של בתי ספר אלה ועצם זכות קיומם כאלטרנטיבה חינוכית מהווים נושא לוויכוח אידיאולוגי ופוליטי  בציבור ההורים , באקדמיה ובמשרד החינוך. הוויכוח בא בעיקר על רקע של תפיסה של בתי הספר הדמוקרטיים כמייצגים  אליטיזם וסלקטיביות בקבלה של תלמידים הנובעים בעיקר מעלות גבוהה הנדרשת מן הורים. שאלה נוספת המעוררת וויכוח היא האם החופש והצורך לבחור מסלול אישית, שהוא מעקרונות החינוך הדמוקרטי,  מתאימים לכל ילד בכל גיל. ראה סקירות ומאמרים בעברית על התפיסה הדמוקרטית בחינוך ב- http://www26.brinkster.com/ethang/mainarticles.html .
בתי הספר אינם זוכים בהכרה אוטומטית של משרד החינוך ולכן עלות הלימודים בהם עשויה להיות גבוהה עד כדי אלפי שקלים בשנה לתלמיד.  עלות זו  נועדה לממן פעילויות שמשרד החינוך אינו מממן וכמות תלמידים (קטנה יחסית) למורה המתחייבת מעקרונות בית הספר לספק לתלמידים תכנית מגוונת וחונכות צמודה בדרכם הייחודית.