סמרטר - מאגר עבודות אקדמיות
  • פרסם עבודה
  • התחבר

ממן 12 , יהודי תימן – החינוך היהודי בתימן , 2182 מילים , 5 עמ’ , ציון 90

שנת הגשה 2010, 2181 מילים
ILS 80.00 – קנה עכשיו קנה עכשיו התווסף לסל הקניות

תקציר ממן 12
החינוך  בתימן החוקר ש”ד גויטיין הגדיר כי – גלות תימן נשארה באופייה כפי שהייתה באחרית ימי תקופת התלמוד. אולם בנוסף לכך היו בה שני מוקדי השפעה:
א. מרכזי התרבות והמחשבה שהשפיעו על מוקדי העיון והלימוד.
ב. הסביבה המוסלמית, יחסי גומלין שסביב דיאלוג תרבותי. מטרת הלימוד להקנות לילדים את החינוך היהודי דתי, ידיעת התורה והתפילות. החינוך בעיקרו היה לבנים, ומטרתו שהגברים ישלטו בידיעת התנ”ך, ובחלקים ממנו אף בע”פ, מדרשים, הלכות קריאה בתורה, והפטרות, תפילות ותרגום לארמית.
כך שהם יוכלו להשתלב היטב בחיי הקודש בקהילה, וייטלו חלק בתפילות, כחזנים וכקוראים בתורה.
המתקדמים, הבוגרים יותר, עסקו בשינון המשניות והתלמוד, בלימוד הלכות שחיטה וכתיבת סת”ם. לאותם שהצליחו והמשיכו בלימוד בגיל מאוחר יותר ניתן ללמוד עם חכמי הקהילה, הרבנים, שלימדום גם את התלמוד והסברות, גם את ההבנה והעומק של הטקסט. צורת הלימוד פעלה עפ”י העיקרון המנחה של ידיעת חומר הלימוד בעל פה, וכן רכישת שליטה בתכנים – בעיקר ע”י שינון על פה, קריאה, באופן חלקי – כתיבה, אולם היא לא כללה התרכזות בהבנה, בפרשנות וחקר. שיטת הלימוד הייתה אחידה לכל סוגי הלומדים, קריאת הטקסט של כתבי הקודש ע”י המארי ומיד לאחריו התלמידים חזרו על כך בקול ושיננו הלוך ושוב את הקטע המקראי או התפילה.  הלימוד היה קבוע סביב שינון לימודי הקודש, וכל זאת ללא הקשבה ליכולת התלמיד והליכה אחר תחומי התעניינותו האישית. הלימוד התבצע בקבוצות, לעיתים הלימוד היה מכוון לגילאים שונים, ואז המלמד היה נעזר בנערים הבוגרים שחנכו את הילדים הקטנים, בעיקר בלימוד צורת האותיות, אך בדרך כלל כולם קראו ושיננו יחד. הספרים אמנם הועתקו בכתב יד, אולם ב”חדר” התימני לא עסקו בלימוד בכתיבה באופן מסודר ורציני, ולכן היו ילדים רבים, ובהמשך מבוגרים,שידעו לקרוא אך לא ידעו לכתוב. עיקר הלימוד נסב סביב שינון תפילות וברכות, פרשת השבוע + תרגום. אגב כך, יכלו הילדים שידעו לקרוא חלקים מהפרשה לקום ולקרוא בבית הכנסת את הקריאה בתורה, דבר זה, לכשהצליח,  היסב נחת רוח מרובה לאבי הילד ולמשפחתו. הילדים למדו גם משניות אגדות, גם בזה בעיקר המורי לימד את הקריאה והשינון, ולא ניסה להסביר את תוכן הטקסט. לימוד הכתיבה היה משני. מעטים התלמידים ששלטו בכתיבה עצמה. רק מראשית המאה העשרים עקב התמורות בחינוך בעקבות המודרנה הוחל לשים דגש גם על לימוד הכתיבה. דווקא אצל המוסלמים הילדים חונכו לכתיבה.  

ILS 80.00 – קנה עכשיו קנה עכשיו התווסף לסל הקניות
מילות מפתח השכלה, חינוך, יהודי תימן
מקצוע/ות היסטוריה, ממ"נים
מספר מילים 2181
מספר מקורות 1
שנת הגשה 2010

מקצועות

  • אמנות
  • אנגלית
  • אנתרופולוגיה
  • ביולוגיה
  • גאוגרפיה
  • היסטוריה
  • הנדסה ותעשייה
  • חינוך
  • חשבונאות
  • יהדות
  • כלכלה
  • מדעי המדינה ויחבל
  • מדעים
  • ממ"נים
  • מנהל עסקים
  • משפטים
  • מתמטיקה ומדעי המחשב
  • סוציולוגיה
  • ספרות
  • ספרנות ומידענות
  • סקירות ספרות
  • עבודה סוציאלית
  • פילוסופיה
  • פסיכולוגיה
  • קולנוע ותאטרון
  • קרימינולוגיה
  • שפה וספרות
  • תחומים אחרים
  • תיירות
  • תקשורת

מאגר עבודות אקדמיות

  • מחקר איכותני
  • שיטות מחקר
  • מדוע לשלם על עבודות אקדמיות ?
  • מערכת החינוך ביחס לעבודות סמינריוניות ב-2020
  • לקויות למידה
סמרטר - מאגר עבודות אקדמיות
  • מאמרים
  • צור קשר
  • החשבון שלי
  • אודות אתר סמרטר
  • הצהרת נגישות
  • סרטוני הדרכה
סמרטר הינו מאגר עבודות אקדמיות האיכותי בישראל. באתר ניתן למצוא מגוון עבודות מוכנות, עבודות גמר, עבודות אקדמיות בתשלום, עבודות הגשה מוכנות, עבודות סמינריוניות ועוד.