חירויות הפרט

תקציר העבודה

שאלה
1      (20 נקודות) חומר הקריאה:
קטע מתוך הצהרת העצמאות (עמ' 23) אמנת המייפלאוור (עמ' 40) ·         קראו את שני הקטעים שלפניכם, נתחו אותם ועמדו על משמעותם הרעיונית וההיסטורית.
·         עירכו השוואה ביניהם והדגימו באמצעותם את השינויים שחלו בתפיסת האמנה החברתית בצפון אמריקה.
שאלה
2      (
5 נקודות) חומר הקריאה:
קטע מתוך חוק חופש הדת (עמ' 50-51) א.         איזו חברה אידיאלית מצטיירת מחוק זה ומהם ערכיה?
ב.         מהו החידוש בגישתו של ג'פרסון לסוגיה זו?
התייחסו לנימוקיו של ג'פרסון ולהקשר ההיסטורי של המושבות האנגליות בצפון אמריקה.
שאלה
3     (30 נקודות) חומר הקריאה:
תכנית וירג'יניה (עמ' 59) תכנית ניו ג'רזי (עמ' 61) א.      ערכו השוואה בין שתי התכניות שהוגשו לוועידת פילדלפיה. התייחסו אל הקריטריונים הבאים:
·      הרשות המחוקקת, הרכבה וסמכויותיה.
·      הרשות המבצעת, הרכבה וסמכויותיה.
·      הרשות השופטת, הרכבה וסמכויותיה.
·      סוג השלטון הכללי, המוצע בתכנית.
ב.      מדוע נבחרה, לדעתכם, בסופו של דבר, תכנית וירג'יניה כבסיס לחוקה החדשה?
שאלה
4      (
5 נקודות) חומר הקריאה:
פרקים 1-2
מרגע הכרזת העצמאות ועד לכינונה של החוקה עברו אחת עשרה שנה. במהלך שנים אלו המושבות לשעבר היו למדינות עצמאיות, לאחר מכן לקונפדרציה ולבסוף לפדרציה. מה היו הגורמים והסיבות לשינויים השלטוניים הרבים הללו? איך תכנו תהליך זה? הסבירו ותנו הגדרתכם.