אירופה ערש הלאומיות - - ציון: 100
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 11 |
מקצוע | היסטוריה וארכיאולוגיה |
קורס | אירופה ערש הלאומיות |
מילות מפתח | אומה, המהפיכה הצרפתית, הנרי וסרמן, מולדת, עם, רומא |
שנת הגשה | 2010 |
מספר מילים | 2383 |
מספר מקורות | 100 |
תקציר העבודה
שאלות המטלה שאלה
1 (60 נקודות) א. הגדירו את המושג "עם" ותארו את שינויי המשמעות שעבר.
ב. במה שונה המושג "עם" המודרני ממושגי "עם" הטרום מודרניים.
שאלה
2 (40 נקודות) מהם השינויים שחלו במושג היסוד "מולדת" בעקבות המהפכה הצרפתית? כיצד אפשר להסביר שינויים אלו?
1א המושג עַם פירושו בימינו ישות לאומית כלשהי המורכבת מכמות של אנשים בעלת מוצא אחיד או דת אחידה או מדינה משותפת או תרבות משותפת וכד'. אולם הגדרה זו אינה חד משמעית ולמעשה במקרים רבים של קיבוצים גדולים של אנשים שידועים כעמים, קשה למקמם תחת הגדרה כוללנית זו כמו העם האיטלקי, העם ההודי וכד'. הנרי וסרמן, בספרו "עם אומה מולדת" שואף להבהיר את עמדתו כי הלאומיות והמושגים מחוללי הלאומיות כמו "עם" הינם המצאה מאוחרת ולמעשה מגדירה את נקודת מבטו של ההיסטוריון המשכתב את ההיסטוריה. כך מתאר וסרמן את מהלך ההיסטוריה האנושית תוך כדי תיאור הגלגולים שמושג זה עבר, עד שלבסוף הגיע למשמעות הלאומית אותה אנו מכירים בימינו.!! טעות נוספת אותה מבקש וסרמן להציג הינה כי למרות שמושגים כמו "עם" נתפסים בתודעתנו כמושגים המייצגים את האנשים, התושבים, האזרחים באשר הם, אך למעשה הגדרתם של מושגים אלה הינה אידיאולוגיה לשמה, המשמשת ככלי שרת בידי שליטים שונים על מנת לגייס את האנשים ולאחד אותם סביבם. את הגדרת העם ייחס למקור קדמון בעל עבר מפואר או ייחודי, דבר המלכד את העם ונותן לאזרחים תחושת הזדהות עימו.
תקופת המקרא:
המילה "עם" מוזכרת קרוב לאלפיים פעמים במקרא ובמרבית הפעמים באה לציין קיבוץ בני אדם בעלי מוצא משותף ולשון משותפת ואולי אף חבל ארץ משותף. את כינונו של עם ישראל המתואר במהלך המקרא במעמד הר סיני, ויש אף שיציינו את תקופת שלטונם של שאול, דוד ושלמה (המאה ה-10 לפסה"נ) כהתהוות עם ישראל עם איחוד השבטים השונים. אולם וסרמן טוען בספרו כי עיצוב תושבי ארץ כנען כ"עם ישראל" היה בשלב מאוחר הרבה יותר. היה זה בתקופת שלטונו של יאשיהו. יאשיהו עלה לשלטון בגיל צעיר ביותר והיה מקורב לחוגים הכוהניים בממלכה.
הרפורמות הדתיות שלו החלו בשלב די מוקדם בכהונתו (609-639 לפסה"נ), אולם שיא הרפורמה הדתית של יאשיהו הינה "מציאת ספר התורה" הקורא לאיחוד הפולחן וריכוזו בבית המקדש בירושלים בלבד. וסרמן סבור כי מקורביו של המלך, הם אלו שכתבו חיבוריים מקראיים אלה, בהתאם למגמות שאותם רצה להפעיל יאשיהו עצמו. בין הסיפורים אותם כתבו מקורביו של יאשיהו, הינו הליך מינוי המלך הראשון בישראל כאשר נציגי העם פונים לנציג האל (הנביא-