ג'נוסייד (רצח עם) - - ציון: 90

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2015
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

שאלות המטלה שאלה
1      (50 נקודות) בספר זיכרונותיו כותב ניצול השואה וחוקר התלמוד פרופ' דוד הלבני את הדברים הבאים ביחס לחקר השורה: "זהו אירוע ייחודי.
[…] אני מבקש לא להעלות את השאלה מדוע היתה השואה למרות שעקרונית אני נגד צנזורה ספרותית מכל מין שהוא. אני מתנגד לכל סוג של דיכוי המחקר ההיסטורי. אין להניח אף היבט של ההיסטוריה מחוץ לגבולות המחקר. אולי מכיוון שהחופש המוחלט של המחקר בכל תחומי העניין האינטלקטואלי חשוב לי עד כדי כך, אני מבקש שהשואה תצא מן הכלל. השואה ייחודית בהיסטוריה האנושית. כך צריך להיות מעמדה גם במחקר. […] לדעתי על החוקרים להתאפק ולא לשאול שאלה שמעצם טבעה נוטה לטשטש את ייחודיותו של האירוע ואת אשמתם של המבצעים, ובכך להעצים את ייאושם של הניצולים".
א.   אלו שאלות מבקש הלבני מן החוקרים לא לשאול?
ב.    האם לדעתכם שאלות היסטוריות אלו עשויות "לטשטש את ייחודיותו של האירוע ואת אשמתם של המבצעים, ובכך להעצים את ייאושם של הניצולים"?
ג.     הלבני, כאמור, אינו היסטוריון. כיצד מתמודדים ההיסטוריונים באואר ומכמן (שמחקריהם מוצגים ביחידה) עם טיעונים שכאלו ודומיהם? שאלה
2      (50 נקודות) הגדירו את המונחים "שנאת ישראל" ואנטישמיות.
א.   הבחינו בין התופעות על פי הפרמטרים הבאים: זמן, רקע, גורמים ותנאים שאפשרו את קליטתן בקרב הציבור.
ב.    לאור דבריכם בסעיף הקודם – מהו החידוש והייחוד בתופעת האנטישמיות?

1 א ציטוט זה מדבריו של פרופ' דוד הלבני מציג את הגישה המתנגדת למחקר היסטורי של פעילות ההשמדה של יהודי אירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה. דוד הלבני, ניצול מחנה ההשמדה אושוויץ' רואה באירועי השואה סטייה סדיסטית מהמהלך התקין של ההיסטוריה האנושית.
הוא מייצג גישה הרואה בתקופה זו כ"רכבת שירדה מהפסים עקב קלקול פתאומי".
ע"פ גישה זו חקר היסטורי אבייקטיבי ככל האפשר של הגורמים לפרוייקט ההשמדה הנאצי הינו אסור משום שחקר מסוג זה "מכשיר" את השואה למהלכה התקין של ההיסטוריה ומקלקלת את ייחודיותה בהיסטוריה האנושית, מה שיפגע בניצולי הקטסטרופה – זאת ועוד, יצחק קצנסון, המשורר שנספה בשואה, מתומכי גישה זו, טען כי הסבר התופעה הינו ניסיון להבנה אשר בגדר הצדקה של התופעה – דבר שמהווה סטייה מהנורמות האנושיות. לפיכך אין לחקור את הגורמים לשואת יהודי אירופה בהקשרים פוליטיים, כלכליים וכדומה.

1 ב מקצוע ההיסטוריה נובע משאילת שאלות ונסיונות לענות עליהן. שאלות כגון: "מהם המהלכים שהובילו ל…", "תוצאות מהלך של…", "הסיבות לתופעת ה…" וכד'. פרופ' הלבני ודומיו הטוענים כי ההיסטוריה הינה תופעה א-היסטורית ולפיכך אין לחקור אותה צודקים חלקית, שהרי אין ספק שהשואה היתה תופעה ייחודית בהיסטוריה העולמית, כאשר הוצאו בה המונים להורג בשל…