קריירה מול אחריות משפחתית - דילמה בקרב נשים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8003
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה בעיית הדילמה בקרב נשים – קריירה מול אחריות משפחתית בראי מושג השוויון בעבודה תוכן – עניינים
                          מבוא
     3
שוויון ואיסור אפליה בעבודה       4-5
  פועלה של מדינת ישראל והרשות המחוקקת להשגת שוויון מגדרי       6-7
השפעת המעביד  על הדילמה קריירה מול אחריות משפחתית –..      
8 -9
תיאור הקונפליקט בין קריירה לאחריות משפחתית ..       10-12
  בעיית הדילמה קריירה מול אחריות משפחתית                                                               בקרב נשים -..       13-16    אפליה בהיבט החוקי —          17-21    מדיניות חברתית וסוגיית השילוב בין קריירה ומשפחה–         22-26
סיכום מסקנות והמלצות –          27-28    ביבליוגרפיה -.    29
תקציר עבודה זו הינה עבודה עיונית, המנסה להתמודד עם בעיית הדילמה קריירה מול אחריות  משפחתית ,בקרב נשים בראי מושג השוויון. עבודה זו אינה מכסה את כלל הגורמים לבעיית הקונפליקט בקרב נשים ולתוצר האפליה, ולכן המסקנות  המובאות בעבודה זו יונקות בעיקר מן המקורות עליה הסתמכה העבודה ואינה תוצר של עבודה מחקרית-אמפירית.
בתחילתה של עבודה זו, אציג את מושג השוויון ודרכו נבין את איסור האפליה בעבודה.
כמו כן, אתייחס למספר מקרים בהם חריגה מעיקרון השוויון, אינה תיחשב לאפליה.
יסוד השוויון הינו נקודת המוצא, המהווה בסיס להמשך דיוננו בסוגיה. תחילה, אציג את התייחסות הריבון להשגת השוויון, באמצעות חקיקת חוקים שנועדו להגן על נשים וליצור שוויון מגדרי. כמו כן, אבחן את מושג העדפה מתקנת בהקשר לעבודתנו, קרי הענקת זכויות מיוחדות לנשים בכלל ולאמהות בפרט. לאחר מכן, העבודה תבחן, האם בחירתה של האישה קריירה או אחריות משפחתית נובעת מהתייחסות המעביד, או שמא ההחלטה נבעה מבחירה חופשית של האישה, נבחן מתי נשמר עיקרון שוויון ההזדמנויות בעבודה, ומתי נבחין במקרים של אפליה.
בהמשך העבודה אציג לפרטים, את בעיית הדילמה קריירה מול אחריות משפחתית. משפחה וקריירה הם שני תחומים מרכזיים בחייו של אדם, אפשר אפילו לומר כי שני תחומים אלו הם עיקר עולמו. בעבודה זו אדון בקונפליקט הקיים בין שני תחומים אלו וננסה להבין ממה הוא נובע, למה הוא גורם והאם ניתן לטפל בו.
בעבודה יוגדרו התחומים משפחה ועבודה, ואסביר מהו הקונפליקט הקיים ביניהם. אמנה סוגים שונים של קונפליקטים וננסה להבין מהם הגורמים להיווצרות הקונפליקט והאם ניתן לטפל בהם. אדון מדוע הקונפליקט קריירה – משפחה משתייך דווקא לנשים, ומדוע הן המרבות להתמודד עם הדילמה בין קריירה לבין אחריות משפחתית, אציג מספר תיאוריות, אשר כל אחת מציגה הסבר אחר להיווצרות הקונפליקט ולשיוכו לנשים.
הפרק הבא יעסוק באפליית נשים בהיבט החוקי, ננסה לבחון האם החוקים הקיימים מלאים, האם הם משיגים את מטרתם?, מי אחראי לאכיפתם של החוקים ?, ולבסוף נציג מספר יוזמות חדשות שפניהן לקראת הנשים במטרה להקל על בעיית הדילמה.   לסיום אציג את המדיניות החברתית בסוגיה, נראה כיצד החברה לוקחת אחריות ופועלת להשגת שוויון מגדרי לו היא שואפת.
נראה איך השגת שוויון מגדרי קשורה כחוט השני, בהתמודדות היומיומית של הנשים בבעיית הדילמה קריירה מול אחריות משפחתית. אפרט שני תחומים עיקריים בהם המדינה פועלת בתחום החוק ובתחום החינוך, אביא דוגמאות מכל אחד מהתחומים לפעילות המתבצעת בנושא.
ואבחן האם פעילות בתחום החוק והחינוך נותנת מענה מלא לבעיית הדילמה איתה מתמודדות הנשים מדי יום, האם ישנם תחומים נוספים שעשייה בהם יכולה לסייע בבעיית הדילמה.