ניתוח אסטרטגי של חברת צבר (בתוך אוסם)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5734

תקציר העבודה

רקע כללי- אוסם קבוצת אסם נוסדה בשנת
1 942 והיא מאגדת בתוכה חברות בנות. הקבוצה מייצרת ומשווקת כ 2,000 פריטי מזון שונים, המיוצרים כיום בעשרה אתרי יצור ומשווקים באמצעות מרכז הפצה מרכזי ומספר מרכזי הפצה אזוריים. פעילותה של החברה הן כיצרנית והן כמשווקת של מוצריה, תורמת לרווחיות החברה בזכות יכולתה לשלוט על מערכת השיווק וההפצה שלה המגיעה לכל נקודות המכירה בארץ. כמו כן, מייצאת הקבוצה לארצות שונות, בעיקר לאירופה (כ 14% ממחזור המכירות שלה). פעילות הקבוצה מתמקדת במס' קטגוריות:
1) מוצרים יבשים – אסם תעשיות מזון, מגדנות הבית, בית השיטה, עסיס ונסטלה פורינה ישראל.
2 ) מוצרים קפואים – טבעול, עוף טוב.
3) מוצרים מצוננים – סלטי צבר, אוסטיב, פרוסטיב והוד לבן.
4) גלידות – נגה.
5) פעילות בינ"ל – אסם  USA  ואסם  UK.
בין המוצרים אותם מייצרת החברה ניתן למצוא: חטיפים, מרקים, מוצרי מאפה, פסטה, רטבים, עוגות מוכנות, שוקולד, דגני בוקר, מיצים ותרכיזים, אבקות מתוקות, קפה, שימורים, מוצרי בשר ותחליפי בשר קפואים, סלטים, מזון לחיות מחמד ועוד.
בשנת 1992 הונפקו מניות החברה בבורסה לניירות ערך בתל-אביב.
מעמדה של החברה בענף המזון – אסם נמנית עם החברות המובילות בישראל בענף המזון ומפתחת את עסקיה מתוך מטרה להציע לצרכן בארץ ובחו"ל מגוון רחב של מוצרים ממותגים, ברמת איכות גבוהה בכל תחומי המזון שבהן היא פועלת (מזון בטמפרטורת החדר, מזון מצונן ומזון קפוא). בכך מבססת את מעמדה המוביל בתחום המזון. על פי סקרים נבחרה אסם כחברת המזון המובילה,  המועדפת והמוכרת ביותר בישראל. בשנתיים האחרונות החלה לצאת לשווקים בעולם, ארה"ב ואירופה.
כאמור לעיל, אחת מהקטגוריות בהן פועלת אסם היא המוצרים המצוננים. בעבודה נבקש להתמקד בחברת הבת סלטי צבר, המייצרת ומשווקת סלטים קרים. שוק הסלטים המצוננים מזון מצונן משמש כמרכיב בסיסי בתזונה היום יומית. בשנים האחרונות קיימת בעולם מגמת צמיחה בתחום המזון המצונן מכיוון שהצרכן מזהה מוצרים אלו כטריים יותר. בהתאם, ניכרת השקעה טכנולוגית גדולה בתחום זה, ומגמות של הפיכת המוצרים התעשיתיים למוצרים בעלי טעם ביתי ו/או טעם של מעדנייה – וזאת תוך שימת דגש על מיתוג המוצרים. בנוסף, קיימת בעולם בשנים האחרונות מגמה של מעבר למזון אתני ים תיכוני. שילוב מגמות אלו הביאו את הקבוצה להחלטה על התרחבות לחו"ל. בשל רגישות המוצרים ישנה חשיבות לאמינות הגבוהה של היצרן בעיני הצרכנים בדגש על איכותם, טריותם ובריאותם של המוצרים. כמו כן, נדרשים יכולת תפעולית ולוגיסטית גבוהה הנדרשת בייצור, הפצה ואחסון של מוצרים מצוננים בתנאי קירור, תוך כדי שמירה על שרשרת הקירור ועל עקרון ה- FIFO. וכן, מערך הפצה רחב היקף, אשר מאפשר הפצה מהירה ויעילה של המוצרים לנקודות המכירה בתדירות גבוהה.
סכום הרווח הגולמי של חברת אסם, הנובע מתחום פעילות שוק הסלטים גדל בשנת 2008 והוא 128,564 אלפי שקלים לעומת
1 15,098 אלפי שקלים בשנת 2007 . שיעור הרווח הגולמי הנובע מתחום פעילות זה בשנים
2 007 ו 2008- הוא כ- 37% וכ- 35% בהתאמה.
ההיקף הכספי של שוק הסלטים הארוזים (במחירים לצרכן) מוערך בכ-300 מיליון שקל. שוק זה נהנה בשנים האחרונות מצמיחה גדולה ביחס לשוק המזון הישראלי בכללו, שנעה בין 5% ל-7%. עיקר הצמיחה נרשמת בשני סוגי מוצרים – החומוס והחצילים למיניהם. חברת סלטי "צבר":
חברת סלטי צבר הוקמה בשנת 1985. החברה עוסקת בייצור סלטים מוכנים, ובכללם: חומוס, טחינה, חצילים ועוד. ב 1997 רכשה אסם 51% ממניות סלטי צבר, ובאוקטובר 2000 הושלמה הרכישה, באמצעות חברת טבעול, חברת בת של אסם.  הרכישה נעשתה אז תמורת 6.3 מיליון דולר. החברה מעסיקה  170 עובדים.
בשנת 2008 החדירה הקבוצה לשוק מוצרים חדשים ששלב פיתוחם הסתיים, וכללו בין השאר מוצרים נוספים לסדרת הסלטים של ניאד הירדני המבוססת על רצפטורות ייחודיות של יצרן חומוס ירדני וכן מוצרים חדשים של סלטים מסדרת דולי. התרחבות בתחום הסלטים ב 2008 חתמה הקבוצה, באמצעות חברת הבת טבעול (השולטת בצבר) ותאגידים שבשליטתה, על הסכם לרכישת 100% מהפעילות והנכסים של חברת Tribe הפועלת בתחום הסלטים המצוננים הים תיכוניים בארה"ב, וזאת תמורת סך של כ 57 מליון דולר. נתח השוק של חברת Tribe במוצרי סלטים מצוננים ים תיכוניים בשוק האמריקאי עומד על כ- 17% ומחזור המכירות השנתי שלה הינו כ- 20.6 מליון דולר. החברה פועלת כחלוצה בתעשיית החומוס בארה"ב החל מ- 1993. לפני כשנתיים החלה החברה לייצר חומוס מחומרים טבעיים בלבד. לאחרונה יצאה Tribe עם חידוש נוסף והציגה לשוק גם חומוס אורגני מתוצרתה.  רכישת Tribe הינה סינרגטית לפעילות קבוצת אסם ונעשתה במטרה להרחיב את הפעילות הבינלאומית של קבוצת אסם, תוך חדירה לפעילות בשוק הצפון אמריקאי, בתחומים בהם יש לקבוצת אסם ידע ויכולת מוכחת, העשויים אף לתרום למינוף והרחבת הפעילות הנרכשת. רכישת פעילות Tribe כמפורט לעיל. חזון חזון סלטי צבר הינו "להביא את הסלטים הכי אותנטיים, תוך איתור המומחים הכי גדולים ובעזרתם לייצר סלטים מקוריים ולהביא לצרכן הישראלי את הטעם המזרחי האמיתי – כל זאת בתיבול ביתי של "הרבה אהבה" ורוח ישראלית אותנטית", להוביל ולנצח את שוק הסלטים בישראל. הסיסמא בה מוכרת צבר לציבור הישראלי היא: "חומוס עושים באהבה או לא עושים בכלל".
חזונה של חברת האם, אסם, הינו חיזוק, שיפור וקידום ענף המזון בישראל. הסיסמא בה היא מוכרת הינה: "זה טוב זה אוסם". משמעותה הינה עשייה, יצירה וקידמה טכנולוגית עם ניחוח מוכר של בית, תחושה מחבקת של משפחה והרבה אהבה לכל מה שהיה ושעוד יהיה. מטרות על: o       שמירה על מוניטין החברה כמובילה, איכותית וחדשנית.
o       הובלה בשוק הסלטים המצוננים. חברת "סלטי צבר" מתכננת לבסס את מובילותה בשוק הסלטים באמצעות הטעם היחודי האותנטי של החומוס.
o       המשך פיתוח חדשנות רלוונטית ופורצת דרך בתחום המוצרים והקמת מפעל חדש שיאפשר את הכפלת תפוקות הייצור.
o       הרחבת פעילות החברה בשווקים ופלחי שוק חדשים, בכדי להגדיל את רווחי החברה ולפזר סיכונים, תוך זיהוי הזדמנויות בשווקים חדשים.
o       שמירה על נתח שוק קיים – "פרה חולבת" – ואף הגדלתו באמצעות שיפור מתמיד בתהליכי המחקר, הפיתוח והמכירות על מנת לשמור על מעמדה המרכזי.
o       יצירת תשתית בינלאומית לשיווק מוצרי החברה מחוץ לישראל  (אסם מתכוננת לשיווק בינלאומי אגרסיבי של סלטי צבר, לאחר שמוצרי חברת הבת טבעול, המשווקים בחו"ל בהצלחה, מהווים נתח משמעותי מהכנסותיה).
o       הגדלת הרווחיות תוך התייעלות.