עבודה זו עוסקת בכישוף/מאגיה לאורך ההיסטוריה, עם דגש על הכישוף היהודי בתרבויות שונות, תוך כדי אבחנה של כישוף יהודי מרוקאי (שחור) ביחס למאגיה בעולם.

תקציר העבודה

המחלקה לספרות עברית שִׂימֵנִי כַחוֹתָם עַל-לִבֶּךָ, כַּחוֹתָם עַל-זְרוֹעֶךָ כִּי-עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה מאגיית אהבה יהודית ופניה בקרב יהדות מרוקו תוכן עניינים

1 .       מבוא –.  עמ' 3
2 .       מאגיה —  עמ' 5
3 .       אהבה –. עמ' 7
4 .       מאגיית אהבה –…  עמ' 9
4 .1     סקירה היסטורית של מאגיית האהבה הקדומה ומאפייניה-            עמ' 10
4 .2     מאגיה יהודית ומוסלמית – נקודות דמיון –… עמ' 15
4 .3     אפיונים מרכזיים של מאגיית האהבה …            עמ' 16
5.       יהדות מרוקו .            עמ' 20 5.1 המאגיה בקרב יהדות מרוקו –            עמ' 21
6 .       סיכום –. עמ' 26
7.       ביבליוגרפיה …            עמ' 28  תקציר העבודה מבוא
בני האדם, מאז שחר הימים, השתמשו בכל האמצעים העומדים לרשותם בכדי לשנות ולשפר את המציאות הקיימת, החל מהתאגדותה של האנושות לכדי חברה, דרך פיתוחים חובקי תרבות, שפה ומנהגים ועד שינויים קיצוניים על פני העולם עקב יכולות טכנולוגיות גבוהות. אך מאז ועד היום ישנם מספר תחומים אשר יד האדם כמעט ולא שינתה את פניהם, כאשר מאגיה הינה אחת מהן.  הצורך במאגיה, ביכולת לשנות פני מציאות לפי גחמות האדם וללא "רציונאל" מדעי לכאורה, היה צורך שתמיד נמצא לו דורש ומקיים. אין זה אפילו משנה האם המאגיה הוכיחה את עצמה בפן האמפירי ותוצאותיה הן אלו שהובילו את שמה לאורך השנים, להיפך, עמימותה והמעורפלות ששככה על פני גבולותיה הם אלו שעשו אותה כה נחשקת בעיני רבים, למרות פערי תרבות, מרחק, זמן והבנה. המאגיה עסקה בתחומים רבים החל מרפואה, דרך כלכלה ועד לב ליבו של האדם – אהבה. אין זה תמוהה כלל, שכן תחום הרגשות הפנימיים של אדם היו בין הכואבים והעוצמתיים ביותר שבן האנוש יכול לחוות, בעל אלמנטים כואבים ככאב פיזי וחולי,  וגם לצורך מציאת מזור בתחום זה, רבים וטובים היו פונים לעולם המאגיה, בין אם כדי להשיג סיפוק פיזי ותשוקה גופנית, בין אם לצורך כיבוש מושא אהבתם לכדי נישואים, ואף לצורך מציאת חן וחסד בעיני הבריות לצורך השגת יתרון חברתי נדרש. היהודים, כמו בתחומים רבים, הטיבו בהכרה ובשימוש בכלים המאגיים אשר היו חשופים אליהם לאורך שנותיהם בארצות הגולה, כאשר ידעו ליטול מזה ומזה וליצור שפה מאגית "כשרה" כמעט, תוך כדי שימוש באלמנטים וכלים מעולמות מגוונים שעברו בהם. בנוסף, בהיות היהודים "עם הספר" השימוש בכתיבה וסיפורת לא פסחה על תחום זה, והספרות המאגית היהודית הקדומה כללה אף ספרי הדרכה וחיבורים מאגיים, ואלו מעידים בהכרח על ההשפעה של התרבויות הסובבות עוד מהעת העתיקה ובראשית התקופה המוסלמית.  ה"הכשר" שעבר העולם המאגי היהודי נבע לרוב מההתנגשויות ההלכתיות בין פולחנים מסוימים לבין פרקטיקה דתית הלכתית, כאשר עצם השימוש במאגיה וכישוף הינו אחד מהאיסורים החמורים בממסד הדתי. היהודים, אשר אמונתם בכוחות עליונים, החל מאלוהים וכלה במלאכים ושדים הייתה רבה וגבוהה, הרבו להאמין כי גם ניתן לרתום ישויות אלו לשירות האדם. יהדות המגרב בכלל, ויהדות מרוקו בפרט, הינה אחד הזרמים בעולם היהדות השופעים  פולקלור ומנהגים לאור התמורות התרבותיים שחלפו על פני אזורים אלו. מנהגים שמקורם עוד בתרבות היוונית וכלה בתרבות המוסלמית היוו אבני יסוד ובנייה לרבים מן המנהגים המאגיים היהודים לאותו אזור, ביחד עם המצע הפורה להתפתחות המאגיה שנבעה בעיקר מהמצב הקשה ששרר באזורים אלו, אילץ את אותם יהודים לפתח ולהיאחז בכל מנהג תפל ואמונה קלושה לצורך הישרדות הגוף ובעיקר הנפש, כאשר ליבו של אדם ואהבתו היוו מקור כוח עליון ובעל חיוניות להישרדותו. בעבודה זו אסקור מונחים, שלכאורה נראים פשוטים לאוזנן של האדם מן הרחוב, אך אראה כי הם טומנים בחובם עולם ומלואו ובפועל מסגרת הגדרתם איננה נסתיימה עד היום. מונחים אלו, מהווים בסיס עבודתי והבנתה, והם – מאגיה , אהבה, מאגיית אהבה, מאגיית אהבה יהודית.  לאחר מכן אסקור בקצרה את התפתחות תרבות יהדות מרוקו, תוך כדי דגש על ההשפעות התרבותיות מהעולם המוסלמי ואציג את זליגת עולמות אלו עד כדי השפעה ניכרת בתחום המאגיה היהודית ומאגיית האהבה בפרט. מטרת עבודתי היא לבחון את קיומם של מאפיינים ייחודיים למאגיית האהבה בקרב יהודי מרוקו, כאשר הנחת הייסוד בעבודה זו היא שקיימת פרקטיקה בלעדית ליהודי מרוקו, שמתאפיינת במאגיה בכלל ובמאגיית האהבה בפרט.  לצורך אבחנה זו אציג מספר כשפי אהבה מרוקאיים, ואבחן את מאפייניהם לאור הכלים שאציג לאורך העבודה, ואת ייחודם.