עבודה בניהול השיווק על חברת כימיקלים לישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3340
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תוכן העניינים
דף שער. 1
תוכן העניינים.. 2
1 .תקציר מנהלים  3
2 .מבוא     5
3 .ניתוח החברה    6
3 .1.על החברה  6
3 .2.תמהיל המוצרים   8
3 .3.פילוסופית ניהול השיווק  11
3 .4.ניתוח מתחרים   13
3 .5.אסטרטגיות המחרה  19
4 .סיכום ומסקנות     20 5.ביבליוגרפיה  21
טבלת איורים איור  1- מבנה האחזקות של חברת כימיקלים לישראל  (כימיקלים לישראל בע"מ, 2010 עמוד 14) 3
איור  2- מודל פורטר לחברת כימיקלים לישראל. 17
איור  3- מודל בוסטון של כימיקלים לישראל. 18

1 .   תקציר מנהלים כימיקלים לישראל בע"מ נוסדה כחברה ממשלתית בשנת 1968  (כימיקלים לישראל בע"מ, 2010), כאשר במהלך שנות ה 90 הופרטה החברה על פי החלטה של ממשלת ישראל ונמכרה לחברה לישראל (שנת 1995). החברה מוגדרת מונופול בחלק מתחומי הפקת המינרלים בישראל ושאת על פי רישיון מיוחד מטעם מדינת ישראל. החברה פועלת בתחום הדשנים והכימיקלים המיוחדים.
לחברה מספר חברות בנות, על פי האיור הבא המייצג את האחזקות של החברה:
איור  1- מבנה האחזקות של חברת כימיקלים לישראל  (כימיקלים לישראל בע"מ, 2010 עמוד 14) תמהיל המוצרים של החברה מתחלק ל 3 :דשנים, מוצרים לתעשייה ומוצרים לשיפור ביצועים בחקלאות. התמהיל גדול מאד וכולל על פי הערכתנו מאות אם לא אלפי מוצרים שונים.
החברה נמצאת בעמדת הובלה בשוק בוגר. החברה נוקטת בפעולות להגן על נתח השוק שלה ולהרחיב אותו על ידי כניסה לנישות ושווקים מעט שונים.
ניתוח SWOT מזהה חוזקות של עלויות ייצור ותפעול נמוכות, סינרגיה ושליטה בחומרי הגלם. חולשות עיקריות של זהות ישראלית ופגיעות לאסונות טבע ויחסי עבודה. איומים עיקריים של רגולציה, שערי מטבע ותלות בשווקים תנודתיים.
הזדמנויות עיקריות על בסיס דמוגרפי וצפי לגידול בביקוש.
בניתוח על פי פורטר מסתבר כי החברה מושפעת מכוח המיקוח של הקונים ויריבות ענפית. החברה פחות מושפעת מאיום חודרים אפשריים, כוח המיקוח של הספקים ומוצרים תחליפיים.
בניתוח על פי מודל בוסטון מצאנו סימני שאלה, פרות חולבות וכלבים שוטים. לא הצלחנו למצוא כוכבים זוהרים. יכול להיות שזה בגלל מבנה הענף שלא גדל בצורה בולטת, אך נראה כי החברה החלה להשקיע ביצירת סימני שאלה על מנת להבטיח את עתידה.
החברה נוקטת בהמחרת שוק. המחרה זו נובעת מהעובדה שניתן בקלות להחליף את מוצרי החברה במוצרי המתחרים..
לסיכום, כימיקלים לישראל הינה חברה ותיקה המובילה את השוק העולמי בתחומה. החברה עושה מאמצים לגוון את עסקיה ולעבור לשווקים צומחים יותר, נכון להיום אלו מהווים חלק מזערי מהכנסותיה.