עבודה מסכמת בקורס ניהול והתנהגות ארגונית על עידוד מחויבות ארגונית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2892
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תוכן העניינים
1.                תקציר. 3
2 .                                   השאלה המחקרית.. 4
3 .                                   סקירה תיאורטית.. 4
3 .1.                     סוגי מחויבות.. 4
3 .2.                          מדידת מחויבות.. 5
4 .                              סקירת מאמרים.. 7
4 .1.                                   הגדרות של מחויבות.. 7
4 .2.                          גורמי מחויבות.. 8
4 .3.                          חיזוק מחויבות.. 9
5.                                   השערות המחקר. 10
6 .                         מתודולוגיות.. 10 7.                תוצאות.. 11
8 .           דיון 15
9.                                   המלצות יישומיות.. 16
1 0.                       ביבליוגרפיה.. 17

1 .    תקציר מחויבות היא דבר חשוב בעיקר בעידן עובדי הידע, בו שיתופיות ותרומה למאמץ הופכים חשובים ביותר. נערכו לא מעט מחקרים בנושא מחויבות, מאפייניה, מנבאייה והשפעותיה.
בעבודה זו נבחן את התיאוריה העומדת מאחורי סוגי מחויבות שונים, על היכולת להבדיל ביניהם, על השערות המחקר התוצאות והדיון בנושאים אלה.
קיימות 3 מחויבויות שונות: אפקטיבית.רגשית, מתמשכת ונורמטיבית. מחויבות רגשית היא מידת רצונו של היחיד להמשיך לעבוד בארגון בגלל הסכמתו עם המטרות המנחות של הארגון וערכיו. מחויבות מתמשכת היא מידת רצונו של היחיד להמשיך בעבודתו עקב אמונתו כי עזיבתו את הארגון תהיה כרוכה בעלויות . מחויבות נורמטיבית היא הרצון להישאר בארגון ולפעול בדרך התואמת למטרותיו עקב לחץ חברתי.
המחקר הראשון  (Allen & Meyer, 1990)יראה כי מחויבויות שונות ניתנות להבדלה מובהקת אחת מהשנייה. חשיבותו היא ביכולת למדוד ולזהות את המחויבות, שכן זהו תנאי בסיסי לשיפורן. המחקר השני  (Cheung, 2000) יבחן את השפעת תמיכת הארגון מול השפעות אחרות על המחויבות. המחקר מראה כי תמיכת הארגון משמעותית יותר מכל משתנה בקרה אחר. המחקר השלישי  (Payne & Huffman, 2005) בחן את השפעת החניכה על שיעור העזיבה (מדד אובייקטיבי למחויבות) ועל תפיסות המחויבות עצמן. בנוסף דון במאמר  (Dessler, 1999) אשר מציע שיטות לחיזוק המחויבות של העובדים למקום העבודה.
תוצאות המחקרים נדונו ביחס למסגרת התיאורטית ולהשערות המחקר, תוך התחשבות במגבלות של המחקרים השונים. המסקנות העיקריות אליהם אנו מגיעים הם כי ניתן אכן למדוד מחויבויות שונות בנפרד, וכן כי ישנן פעולות הניתנות לביצוע ומגבירות בסבירות גבוהה את מחויבות העובדים למקום העבודה.
פעילות הנהלה לפי הקווים המנחים המפורטים בעבודה זו צפויים להגביר את מחויבות העובדים, אשר בתורה מגבירה את פריון העבודה.