ייעול תפעולי נרחב בחברה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2439
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
2 הבעיה המתוארת בכתבה
3 הפתרון המוצע בכתבה
4 פתרון אלטרנטיבי שלדעתכם יכול לסייע בפתרון הבעיה 5
סיכום
8 ביבליוגרפיה 9-10 תפיסת המצדדים בהפרטה היא כי כלכלה בניהול גופים ממשלתיים אינה יעילה , כי הניהול של המשק הפרטי עולה על הניהול של המשק הציבורי Rosenne 2001)). האמונה היא כי משק ציבורי מתמקד בביצועים במסגרת תקציב קבוע מראש, ללא הדגשת יעילות וכדאיות כלכלית ובדיקה, ובאם השירות המסופק ואיכותו הם בעדיפות גבוהה אצל הלקוחות (האזרחים( ולשביעות רצונם Rosenne
2 001)).
אמנם חל גידול משמעותי ברווח של בזק ;הרווח התפעולי של החברה צמח ב- 21.0% ל- 990 מיליארד שקל ברבעון השני של 2010, לעומת 818 מיליון שקל ברבעון השני של 2009. השיפור ברווח התפעולי ברבעון השני של שנת 2010 הביא לשיעור רווח תפעולי מרשים של 33.2% שנבע בעיקר מגידול בסך ההכנסות והשפעה חיובית של פעולות מתמשכות להורדה בעלויות. ברבעון השלישי של שנת 2010 עלו ההכנסות של מעל 3 מיליארד שקל לקבוצה בזק, והרווח התפעולי של 979 מיליון שקל, כאשר הרוב מיוחס לפלאפון ובזק, שיעור של 31.1% מההכנסות מול צפי לרווח של 896 מ' ש"ח ושיעור של 30.1%. שיעור ה EBITDA בנטרול הרווח החד פעמי ובנטרול וואלה ברבעון הסתכם ב 42.8% מול צפי ל 41.7%.
יחד עם זאת, השיפור ברווחיות לא הושג משום קיצוץ בסך השכר בחברה, אמנם פוטרו כל כך הרבה מהעובדים הקבועים ובמקומם נערכו חוזים עם עובדי מוקדים שכיום מקבלים שכר נמוך ביותר, אך מנגד, שכר כל הבכירים בבזק לאחר הארגון, הוגדל בהרבה, לא פי שלוש או פי ארבע או חמש, הרבה מעבר לכך .
מכונת המזומנים שהיא בזק מעבירה את מזומניה לכיסים פרטים של בעלי הון ובכירי החברה במקום להעביר תמלוגים לממשלה- לציבור. לדעתי, מאז ההפרטה נפלה מחויבות שדרת העובדים המרכזית בחברה, ונראה כי החברה הפכה ל"פרה חולבת" לשכר מנהלים ולזליגת רווחים ודיבידנד לידי בעליה המתחלפים.
שיפור הרווחים שהשיגה היו לדעתי מושגים רק עם הרה ארגון וללא ההפרטה, ובכך היה נשמר הרווח  לציבור , דרך בעלות הממשלה שקיבלה את תמלוגיה מרווחי החברה.
בזק לדעתי היא דוגמא קלאסית של הרעה הגלומה בהפרטה.