חכמת שלמה

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 14065
מספר מקורות 49

תקציר העבודה

תקציר עבודה זו עוסקת בנושא חכמת שלמה, המטרה: לבדוק את קשר החכמה לשלמה מחד גיסא ומאידך גיסא הקשר לספר משלי, נשוא עבודתי. כמו כן, עלינו לבדוק מה הן המעלות המיוחדות של שלמה ובמה ניכרות מעלות אלו בספריו.
ספר משלי הוא אחד מספרי החכמה בו מובאים דברי חכמה רבים המייסרים את האדם ומיישרים אורחותיו ללכת בדרך הישרה וכלשון פתיחת הספר "לדעת חכמה ומוסר להבין אמרי בינה לקחת מוסר השכל צדק ומשפט ומישרים לתת לפתאים ערמה לנער דעת ומזימה." כי האדם בטבעו וברגשותיו בהמי וגשמי. כוחות אלו נקראו בשפת חז"ל כוחות הרע, וזאת כיוון שכל דבר הנפרד מהבורא נקרא רע, והיות שהבורא הוא רוחני "ואין לו שום דמיון כלל" לכן כל מה שנקרא גשמי הוא רע. נשאלת השאלה, אם כן, לשם מה נברא הרע הזה? ועל כורחך יש לך לומר, שרע זה נברא לשם מטרה מסוימת והיא לעשות רצונו יתברך דווקא בתוך הרע ובתוך העולם הגשמי, ועל כן נתן לו הבורא קיום בעולם שלולא כן לא היה מתקיים כלל, ועל דרך זה כל עניני העולם הזה.
                        היות שהאדם רע מטבעו זקוק הוא לסיוע למילוי תפקידו, סיוע זה ניתן באמצעות הערה ותזכורת מבחוץ, כאומר: בני זכור תפקידך ואל תיתן לכוחות הרע שהם טבעך והרגליך הרעים לשלוט בך, וכאותו חיל העומד על משמרתו באישון לילה, וכשהעייפות משתלטת עליו ושמורות עיניו מתחילות להיעצם, ואם אכן תכריעהו השינה אזי כל העיר בסכנה, בו ברגע נזכר הוא בגודל אחריותו, אם על ידי פחדו מעונש אם מאחריות אנושית, ועול זה לא נותן לו להפסיק ממשמרתו. כמו כן הוא בעבודת האדם בכלל, על פני האדמה זקוק הוא לזכור את גודל אחריותו ושלא ייפול שולל לדברים המסיחים דעתו מזה. ספר זה הוא הוא הספר המחזק לב האדם ללכת בדרכי ישרים ומזהירו לשמור עצמו מנפילה בפחתים ובבורות. מחבר ספר זה הוא המלך שלמה ע"ה אשר בחכמתו כי רבה השכיל להבין את גודל הסכנה הטמונה בהסחת הדעת מעיקר כוונת הבריאה, ולכן כתב ספרו להעיר דעת בני האנוש לבל יפלו במלכודת אשר טומן להם יצרם.
שאלת המחקר, אם כן, מתייחסת לחכמת שלמה האם חכמה זו היא חכמה כשאר החכמות, או שחכמה זו היא מסוג נעלה יותר, רוחני יותר, אלוקי יותר?
החכמה היא כמחסום לחטא, היות שהיא ממלאה את האדם בתוכן כדי שלא ילך שולל אחרי הריקנות, החכם צריך אמנם להשתמש בחכמתו כהוגן, כי אם ישתמש בה שלא כהוגן או לא ינצלה כראוי עלולה החכמה לאבד את המטרה שלשמה נועדה וגם להיות לו לרועץ.
בעבודה זו הסקתי כי עקב היות חכמת שלמה חכמה אלוקית וניתנה לו כמתנה מאת ה', הייתה חכמה זו חכמה שונה בתכלית מהמושגים הפשוטים של חכמה, כי חכם הצריך לקנות חכמה, צריך להשקיע מאמצים רבים לקניית החכמה, ובחכמה כזו מספר חסרונות, כי דרך קניית החכמה היא על ידי מוחו וכשרונותיו של האדם, ועקב היות והאדם גשמי, גם שכלו גשמי, ועל כן אינו יכול להגיע לתכלית חקר החכמה, הן מצד תכלית החכמה, הן מצד כוחותיו הדלים, והן מצד שדמיונו יכול להטעותו מלהביט לכיוון האמיתי, מה שאין כן החכם המשיג חכמתו כמתנה מאת ה' ולא דרך הלימוד החושני הנזכר, לא יסבול מחסרונות אלו כלל, כי כאמור דרך לימודו עוקף את הדרכים של לימוד שאר החכמים, ולכן גם את חסרונותיהם לא ידע כלל. שלמה עקב קבלתו את החכמה כמתנה מאת ה', השכיל ללא החסרונות הנזכרים, ויתרה מכך אף עלה על כולם גם במגוון היקף ידיעותיו הן בענייני הטבע על כל פרטיו, הן בהבנת גרמי השמיים, בן בהבנת עניני המלאכים, והן בענייני ידיעת התורה. כאמור, חכמה זו קיבל שלמה מאת ה', כמתנה, ועל כן גם לא היה לו מקום להתגאות בחכמתו, היות שלא הגיע לחכמה זו על ידי עמל ויגיעה, ודומה הוא בזה למי שקיבל ירושה הון עצום, שאין לו להתגאות שהרוויח את זה באמצעות עסקים מחוכמים, וכדומה. עקב כך גם נזהר להשתמש בה אך לטוב.
כל הנושאים הללו נבדקו באמצעות עיון במקורות הכוללים: תנ"ך ומפרשיו, דברי חז"ל בתלמודים ובמדרשות, ראשונים, בעלי חכמת הח"ן והחסידות, ומאמרים.
מתברר אם כן פן כללי חדש, בשלמה וחכמתו, ומתקבל יחס שונה לספר המוסר – משלי המחייב את ההוגה במשלי להעמיק ביתר שאת ועוז בדבריו ובמשליו.
תוכן העניינים תקציר 4
מבוא . 6
פרק ראשון: שלמה המלך החכם מכל אדם 8
ה' מודיע לדוד שם בנו לפני לידתו – 8
שבעה שמותיו של שלמה .. 8
שלמה מבקש חכמתו מאת ה' –. 9
משפט הנשים .. 10 ויחכם מכל האדם –. 11
לומד ומחכים מכל דבר – 14
שלמה לומד ממקרים שאירעו — 15
אין חכמה נגד ה' –… 16
פרק שני: מהות החכמה -.. 18
1 .       חכמה מה היא? 18
2 .       דעת האברבאנל בביאור חכמת שלמה 19
2 .1   החסרונות אשר בחכמה החושית 20
2 .2   המעלות אשר בחכמה השכלית . 21
3 .       מעלת שלמה על שאר החכמים אף אחר לימודם .. 22
3 .1   חכמת שלמה בענייני הטבע -. 23
3 .2   חכמת שלמה בהבנת גרמי השמיים –. 24
3 .3   חכמת שלמה בידיעת ענין המלאכים -…
5
3 .4   חכמת שלמה בידיעות שכליות כלליות -. 26
3 .5   חכמת שלמה בידיעת התורה – 27
4 .       הבדל חכמת שלמה מחכמת הנביאים . 28
פרק שלישי: קדושת שלמה .. 30
1 .       יחסנו לדורות ראשונים … 30
2 .       גישת חכמי פנימיות התורה לשלמה .. 31
3 .       שיר השירים … 33
פרק רביעי: ספרי החכמה – 36
1 .       ספר משלי -. 36
1 .1   פרסום החכמה על ידי ספר משלי –… 36
1 .2   זמן וסדר חיבור הספרים — 37
2 .       תוכחה על ידי משל והמסר החזק של משלי -… 38
3 .       מהות הספר וחשיבותו – 40
3 .1   הציר המרכזי של משלי –. 40
3 .2   פיוט לחג השבועות הבנוי על פסוקים אלו . 42
3 .3   העצלות במשנת משלי –.. 43
4 .       סיום הספר – 44
סיכום 46
רשימת מקורות … 48