למידה פעילה

תקציר העבודה

פתגם סיני אומר: ‏"את אשר אני שומע –  אני שוכח  את אשר אני רואה –     אני זוכר                    את אשר אני עושה –   אני יודע " ‏ ופתגם חז"ל אומר:
"לא המדרש הוא העיקר אלא המעשה". שני פתגמים ממקורות שונים, ושניהם מתכוונים לאותו עניין ועל פיהם ניתן להבין. עד מה חשובה הפעילות והעשייה בלמידה.
לא אחת שומעים אנו המורים, מפי תלמידינו משפטים כמו : "החומר משעמם!" , "למדנו את זה כבר!"  "אני לא מבין ", וכד', או שהם מציצים בשעוניהם כאומרים  –  ‏"מתי כבר יסתיים השיעור?" ביכולתנו אנו המורים למנוע תסכולים אלה אם נגוון את דרכי ההוראה שלנו. לא עוד הדרך הפרונטאלית אליה הורגלנו מזה שנים, אלא, עבודה אינדיבידואלית וקבוצתית – בדרך בה מופעלים הילדים ולא יושבים שעה שלמה ומקשיבים "להרצאת" המורה. למידה משמעותית תתרחש תוך פעילות קוגניטיבית ומעשית, שיכולה למשל להיעשות גם במרכז-למידה בו תוכן הלימודים, העיצוב ואופן הלמידה מהווים לתלמיד מקור לגירוי ללמידה ולהעשרה, ותוכן הלימוד ויחידות ההוראה משתנים בהתאם לתחומי התעניינותו ובחירתו של הילד, ולזמן באופן גמיש. לדרן הוראה בה בוחר הילד את נושאי התעניינותו ובה משתמש התלמיד במקורות מידע שונים ובחומרים מגוונים ולא לומד על-פי ספר לימוד אחד בלבד. ‏ע"י סידור הסביבה הלימודית כסביבה עשירה, אסטטית ומגרה, ירצה הילד לעבוד גם באופן עצמאי, ללא איום של הספק חומר בזמן קצוב, אלא יתקדם בקצב אישי שלו ובסגנון הלמידה המתאים לו. בהדרגה – ירכוש גם אחריות אישית לגבי למידתו, והנעתו לגבי הלמידה תגבר. בלמידה הפעילה יושם דגש על למידת תהליך רכישת המידע ובכך נפתח בילד את היכולת ללמוד.
המורה ישמש – לא כדמות סמכותית, אלא כמדריך אישי המנחה את התלמיד ביחידת הנושא אותו בחר, ועוקב אחר דרך עבודתו והישגיו.
‏המורה אף יוכל להתפנות כאשר שאר הילדים עובדים באופן עצמאי , לתלמידים הזקוקים לעזרה ולהדרכת חלשים, עולים חדשים וכו', כך גם נוצר קשר אישי בין הילד למורה.
בעבודה זו, אנסה להביא את עקרונות הלמידה הפעילה והעבודה במרכז הלמידה שאותו אני מקווה לשלב     בעבודתי בהוראה ושבו אני מוצא יותר את היתרונות ופחות את החסרונות תוכן עניינים
א.       שלושה היבטים למושג "למידה פעילה":
–          הנחות יסוד –          מטרות –          עקרונות ביצוע ב.       שלוש אסטרטגיות "בלמידה פעילה":
–          יחידנית –          שיתופית –          פרונטאלית (מסורתית) ג.        למידה פעילה על פי תיאוריות חינוכיות –          ז'אן פיאז'ה –          ג'ון דיואי –          קרל רוג'רס ד.       עקרונות בלמידה הפעילה ה.       היתרונות בלמידה הפעילה ו.        החסרונות בלמידה הפעילה וקשיי יישום ז.        סיכום ***העבודה ללא ביבליוגרפיה